Hallo Allen!
Allereerst mijn welgemeende excuus aan FranklinPolo6R. Dat ik ziek ben geweest is natuurlijk een slap excuus en dit zal gewoon niet meer als excuus gelden. Ik hoop dat je na het lezen van het komende avontuur weer goed kan slapen.
Zo, de nodige tijd is weer verstreken maar ik heb niet stilgezeten! Alleen maar een paar dagen stilgelegen vanwege een of andere buikgriep. Joepie, met 28 graden celcius onder een plat dak liggen in bed. Ge-wel-dig.
Enfin. En we gaan door:
Alweer wat onderdelen verder, waaronder een luchtfilter!
Zoals je ziet was dat had nodig.
Bedankt Autodoc! Nu heb ik meer filter voor mijn auto!
Die past dus niet, dus deze ga ik weggeven. Als iemand nog belang heeft dan hoor ik het wel.
Inmiddels heb ik de goede, en dat was ook hard nodig.
Volgende stap, de km stand goed zetten en de irritante zoemer eruit halen.
Zo gezegd, zo gedaan, toch?
Ik ben er inmiddels achter dat mijn type motor (de 1.05 uit 1982) slechts 1 oliedruksensor heeft.
Ik heb begrepen dat de unit die ik heb uit een nieuwere versie Polo is die beschikt over 2 oliedruksensoren. 1 voor hoge druk (~1,5 bar) en 1 voor lage druk (~0,3 bar). Zeg maar lage toeren en hoge toeren. Deze horen naast elkaar op de kop te zitten. Een korte zoektocht later blijkt dat ik deze dus niet heb.
Dan gaan we de oliedruk sensoren maar één voor één afkoppelen!
Zo gezegd, zo geprutst. Gelukkig heeft VW een handige functie op de stekker gedrukt:
Kun je zo de stekkers eruit prutsen.
Pin 9 en pin 11 losgekoppeld.
En natuurlijk even genummert en een krimpkousje eromheen.
En dan en stukje rijden. En dan nog zoemen... Huh?
Oja slimmerik... De sensor maakt contact met de aarde indien er druk in het systeem is. Hurrrrrdurrrrr.
Dan maar zo:
Wellicht wat slecht te zien maar ik heb beide draden van de oliedruk sensoren doorgeschakeld en de draad met aarde verbonden.
Dit gaat een beetje tegen mijn principes in omdat ik iets origineels kapot maak wat niet nodig is... Maar het moet maar. Ik wil wel een functionerend dashboard.
Tijdelijke aarde draad gelegd naar de radiostekker, en een stukje rijden maar!
En toch nog zoemen... En als ik hem loskoppel niet... En dan nog toch nog knipperen... Raaaaar.
Choke ingedrukt, want de auto was warm. Knipperen voorbij, zoemer weg.
What the hell?
HUH?!
Maar... Wat???
Even onder het dashboard gekeken bij de choke hendel. Wat blijkt, ik heb een knipperend olielampje als choke waarschuwingslampje.
Blijkt dat er een vorige eigenaar is geweest die het olie lampje heeft verbonden met een schakelaar die op de choke vast zit. Juist. Zo kan dat ook.
Dus dan is het logisch dat hij zoemt als de choke uit staat, want dan is er geen circuit!
Dus welke draad zou voor de zoemer zijn? Niet de eerste draad die ik koppelde natuurlijk.
Het is nu in ieder geval opgelost.
Maar Renze! Je rijdt nu zonder oliedruk sensor! Holy shit gevaarlijk alluz!!
Eh, ben ik niet met je eens. Ik heb vaak genoeg gehoord dat er een motor kapot is gelopen door een te laag olieniveau, maar ik heb nog nooit meegemaakt, laat staan gehoord dat er een oliepomp kapot was waardoor deze kapot liep. Ik neem het risico wel. Komt goed schatje.
En ja, je mag zeggen
"Ik zei het toch!" als het wel gebeurt.
In het dashboard had ik geen verlichting, dus ik ben aan prutsen geweest om dit lampje te repareren:
Wat blijkt achteraf... Non-serviceable item. Je koopt het hele ding gewoon met fitting.
HAH! Leugens! Heb ik ze even te pakken... Nou ja, het doet het. 1tje. Die ander koop ik wel...
En dan de kilometerstand. Een maatje van me wist wel hoe dat moest, maar die was er niet. En ik ben niet van het wachten. Dus zelf prutsen maar!
Unit openschroeven:
Na een beetje gezoek, gefruttel, gepiel, voorzichtig met schroevendraaiers prikken, was het mij al snel duidelijk dat dit niet even wieltje voor wieltje verdraaien werd.
Het naaldje kreeg ik er niet af, en dat wilde ik niet forceren.
De genummerde wieltjes kon ik niet doordrukken met een schroevendraaier.
Ik had nog de aandrijver welke afgebroken was, dus die in de boormachine en dat proberen.
Man dat duurt wel heel lang. Dat doen we dus niet.
Toen zag ik dit paarse tandwieltje:
Hee, dat lijkt eraf te kunnen.
En warempel de drempel:
En toen ging het in ieder geval veel sneller! Boormachine met oude afgebroken aandrijver en terug draaien de hap! Lekker vlot klaar.
Tadaa:
Troep terugbouwen en verlichting testen. Om 15:00 met volle zon. Goed idee moat. Doen we vanavond wel.
En last, but not least: Dikke stereo inbouwen. Maaaaaaaad tunes verkrijgen!
Nou, voordat jullie schrikken en bang zijn dat ik hier een dikke Alpine met 12" TFT touchscreen, Playstation en 27 boxen plus 4 subwoofers inbouw:
Dat gebeurt dus niet. Een deuntje is leuk, maar ik snap de stuiterende auto's van de bass niet zo erg.
Gewoon moderaat geluid.
Een radio-tje.
Een deuntje kunnen luisteren.
En, tijdperk correct.
En laat ik nou daar de perfecte radio voor hebben liggen. Gekregen bij mijn Swift (God hebbe haar ziele).
Een Heuze Grundig WK303.
Moet je nou eens kijken naar deze schoonheid.
En het wordt nog mooier wanneer je het kapje eraf haalt. Want daar moest de nodige stof even uitgetrokken worden.
Wat een leuk stukje techniek. (Het doosje is voor de rest gewoon helemaal leeg, op een ontvangertje na.
Ik heb volgens mij eerder benoemd dat ik een Pioneer Casette deck heb gekocht en wilde installeren. Dat was deze:
Helaas komt er geen geluid uit. Schermpje ligt op, lijkt ook verbinding te verkrijgen maar wil gewoon geen geluid geven. =( Helaas!
Dus dan maar eerst deze testen: