De Polo van Renze

Ah, mijn ochtendkrant van Renze is er weer! Leuk om te volgen, lekker bezig! :)

Extra! Extra!B deze een mini middag editie, speciaal voor u!

Vanmorgen de vooruit laten wisselen bij Autotaalglas in Hengelo. Dus met zoemend dashboard naar Hengelo gereden.

Bij de vraag of ik mocht meekijken zei de receptioniste: "Natuurlijk, vinden de jongens alleen maar leuk!"
Top dus =)

Allereerst de oude ruit eruit. Dat gaat gemakkelijk met een interieur lepel beginnend in de rechterbovenhoek, voet tegen de ruit, en drukken maar.
Zegt de kerel van Autotaalglas: "Zul je zien, barst hij nu niet."

KRAK.

Hehehe. Mooi getimede opmerking!

Ruit eruit spreekt voor zich. De ruit zit niet geplakt en daarom gaat het gemakkelijk.

b9WOoZw.jpg


En dan natuurlijk moet je even kijken hoe dat eruit ziet qua roest. En dat viel me een partij mee!

oYbfzD4.jpg


9DiZaww.jpg


xFCuk0s.jpg


Voor de rest niets! Alleen onderaan deze plekjes. De beste man van Autotaalglas is zo vriendelijk geweest het even op te schuren, te ontvetten en te pruimen. Fantastisch!
Ik heb hem maar verteld dat hij erg voorzichtig moet zijn met de custom lak.
Ik kwam er laatst achter dat de auto ten minste 7 keer (ja 7 keer!) is overgeschilderd! Goeie dag hee.

We in zetten van het nieuwe raam gaat erg high tech.

Low elastic multi threaded rope (touwtje van zo'n 7 mm rond) en conicial PP application tool (kitspuitmondje).
Men doet touwtje in kitspuitmondje en trek deze er zo'n 50 cm doorheen. Begin bovenaan in het midden en druk touwtje met het kitspuitmondje erin.
Onderaan in het midden een lus maken en doorwerken naar het begin punt.
Vervolgens leg je de ruit op de auto (Let op, leg hem wel op de goede plek!)
Onderaan Drimmelen je hem (haar?) al zo goed als het kan met de richel op de naad.

Een mannetje aan de buitenkant, touwtjes en ander mannetje aan de binnenkant.
Op het raam drukken en touwtje er langzaam uitrekken.

Al met al een half uur werk.
Tips die ik kreeg als ik het zocht mocht willen zouden doen is: begin en eindig niet in de hoeken. En lukt het vrij goed tot de laatste hoek en dan breekt het raam. Mwapwap.

Wat me opviel is dat ze het oude raamrubber hergebruiken. Dit gebeurt omdat deze beter past in de auto ten opzichte van een nieuw rubber. Dus als het rubber nog goed is hergebruiken die hap!
Verder werd er helemaal geen vet gebruikt. Wel zeepsop op het raam zelf maar niet in het rubber. Dit schijnt om roestvorming tegen te gaan.

Al met al stond ik 25 minuten later alweer buiten. Erg leuk om te zien.
Bij deze: Hulde aan Autotaalglas Hengelo! Bedankt voor de vriendelijke en snelle service!

Morgen is mijn nieuwe olie druk sensor binnen! Yay! Ik hoop dat ik zoem vrij naar Zoetermeer kan rijden. Even fijn de familie opzoeken.

Fijn weekend allen!
 
Volkswagen  Polo Steilheck  1.05 
  • Leuk
Waarderingen: Franklin Golf4TDI
Hallo Allen!

Allereerst mijn welgemeende excuus aan FranklinPolo6R. Dat ik ziek ben geweest is natuurlijk een slap excuus en dit zal gewoon niet meer als excuus gelden. Ik hoop dat je na het lezen van het komende avontuur weer goed kan slapen. :eek:

Zo, de nodige tijd is weer verstreken maar ik heb niet stilgezeten! Alleen maar een paar dagen stilgelegen vanwege een of andere buikgriep. Joepie, met 28 graden celcius onder een plat dak liggen in bed. Ge-wel-dig.

Enfin. En we gaan door:
Alweer wat onderdelen verder, waaronder een luchtfilter!
aGKF74Nh.jpg

Zoals je ziet was dat had nodig.

XUKFCoTh.jpg


Bedankt Autodoc! Nu heb ik meer filter voor mijn auto!
Die past dus niet, dus deze ga ik weggeven. Als iemand nog belang heeft dan hoor ik het wel.
Inmiddels heb ik de goede, en dat was ook hard nodig.

Volgende stap, de km stand goed zetten en de irritante zoemer eruit halen.
Zo gezegd, zo gedaan, toch?
Ik ben er inmiddels achter dat mijn type motor (de 1.05 uit 1982) slechts 1 oliedruksensor heeft.
Ik heb begrepen dat de unit die ik heb uit een nieuwere versie Polo is die beschikt over 2 oliedruksensoren. 1 voor hoge druk (~1,5 bar) en 1 voor lage druk (~0,3 bar). Zeg maar lage toeren en hoge toeren. Deze horen naast elkaar op de kop te zitten. Een korte zoektocht later blijkt dat ik deze dus niet heb.

Dan gaan we de oliedruk sensoren maar één voor één afkoppelen!
Zo gezegd, zo geprutst. Gelukkig heeft VW een handige functie op de stekker gedrukt:
P2I2ntAh.jpg

Kun je zo de stekkers eruit prutsen.
Pin 9 en pin 11 losgekoppeld.
r3b7KkKh.jpg

En natuurlijk even genummert en een krimpkousje eromheen.

En dan en stukje rijden. En dan nog zoemen... Huh?
Oja slimmerik... De sensor maakt contact met de aarde indien er druk in het systeem is. Hurrrrrdurrrrr.
Dan maar zo:

nUuxYcYh.jpg


Wellicht wat slecht te zien maar ik heb beide draden van de oliedruk sensoren doorgeschakeld en de draad met aarde verbonden.
Dit gaat een beetje tegen mijn principes in omdat ik iets origineels kapot maak wat niet nodig is... Maar het moet maar. Ik wil wel een functionerend dashboard.
Tijdelijke aarde draad gelegd naar de radiostekker, en een stukje rijden maar!

En toch nog zoemen... En als ik hem loskoppel niet... En dan nog toch nog knipperen... Raaaaar.
Choke ingedrukt, want de auto was warm. Knipperen voorbij, zoemer weg.
What the hell?
HUH?!
Maar... Wat???

Even onder het dashboard gekeken bij de choke hendel. Wat blijkt, ik heb een knipperend olielampje als choke waarschuwingslampje.
Blijkt dat er een vorige eigenaar is geweest die het olie lampje heeft verbonden met een schakelaar die op de choke vast zit. Juist. Zo kan dat ook.
Dus dan is het logisch dat hij zoemt als de choke uit staat, want dan is er geen circuit!
Dus welke draad zou voor de zoemer zijn? Niet de eerste draad die ik koppelde natuurlijk.
Het is nu in ieder geval opgelost.

Maar Renze! Je rijdt nu zonder oliedruk sensor! Holy shit gevaarlijk alluz!!
Eh, ben ik niet met je eens. Ik heb vaak genoeg gehoord dat er een motor kapot is gelopen door een te laag olieniveau, maar ik heb nog nooit meegemaakt, laat staan gehoord dat er een oliepomp kapot was waardoor deze kapot liep. Ik neem het risico wel. Komt goed schatje.
En ja, je mag zeggen "Ik zei het toch!" als het wel gebeurt.

In het dashboard had ik geen verlichting, dus ik ben aan prutsen geweest om dit lampje te repareren:
yLDSICkh.jpg

Wat blijkt achteraf... Non-serviceable item. Je koopt het hele ding gewoon met fitting.

HAH! Leugens! Heb ik ze even te pakken... Nou ja, het doet het. 1tje. Die ander koop ik wel...

En dan de kilometerstand. Een maatje van me wist wel hoe dat moest, maar die was er niet. En ik ben niet van het wachten. Dus zelf prutsen maar!
Unit openschroeven:
qYWnk8sh.jpg


Na een beetje gezoek, gefruttel, gepiel, voorzichtig met schroevendraaiers prikken, was het mij al snel duidelijk dat dit niet even wieltje voor wieltje verdraaien werd.
Het naaldje kreeg ik er niet af, en dat wilde ik niet forceren.
De genummerde wieltjes kon ik niet doordrukken met een schroevendraaier.
Ik had nog de aandrijver welke afgebroken was, dus die in de boormachine en dat proberen.
Man dat duurt wel heel lang. Dat doen we dus niet.
Toen zag ik dit paarse tandwieltje:

K96nu5vh.jpg


Hee, dat lijkt eraf te kunnen.

En warempel de drempel:

xmoubJth.jpg


En toen ging het in ieder geval veel sneller! Boormachine met oude afgebroken aandrijver en terug draaien de hap! Lekker vlot klaar.
Tadaa:

eApLDQeh.jpg


Troep terugbouwen en verlichting testen. Om 15:00 met volle zon. Goed idee moat. Doen we vanavond wel.

En last, but not least: Dikke stereo inbouwen. Maaaaaaaad tunes verkrijgen!
Nou, voordat jullie schrikken en bang zijn dat ik hier een dikke Alpine met 12" TFT touchscreen, Playstation en 27 boxen plus 4 subwoofers inbouw:
Dat gebeurt dus niet. Een deuntje is leuk, maar ik snap de stuiterende auto's van de bass niet zo erg.
Gewoon moderaat geluid.
Een radio-tje.
Een deuntje kunnen luisteren.
En, tijdperk correct.

En laat ik nou daar de perfecte radio voor hebben liggen. Gekregen bij mijn Swift (God hebbe haar ziele).
Een Heuze Grundig WK303.

0a44d14d-064d-4fa2-9979-6ba53ff68112.jpg

Moet je nou eens kijken naar deze schoonheid.
En het wordt nog mooier wanneer je het kapje eraf haalt. Want daar moest de nodige stof even uitgetrokken worden.

MThXcMgh.jpg


R4JezY6h.jpg


SSdjunFh.jpg


Wat een leuk stukje techniek. (Het doosje is voor de rest gewoon helemaal leeg, op een ontvangertje na.

Ik heb volgens mij eerder benoemd dat ik een Pioneer Casette deck heb gekocht en wilde installeren. Dat was deze:

Up5u58Gh.jpg


Helaas komt er geen geluid uit. Schermpje ligt op, lijkt ook verbinding te verkrijgen maar wil gewoon geen geluid geven. =( Helaas!

Dus dan maar eerst deze testen:

9qtTa9Yh.jpg
 
Volkswagen  Polo Steilheck  1.05 
  • Leuk
Waarderingen: Jurgen6R
En jawel hoor, met schroevendraaier als antenne heb ik gewoon ontvangst (al zij het beroerd) maar hij dut! En als dut, dut! Installeren die hap.

tshhQqRh.jpg


Iso stekkers? Nooit van gehoord. Gewoon kabelschoentjes gebruikt, en geïsoleerd met krimpkous. Geen sluiting bij deze jongen!

En zo zit het er nu in.

FhhViK3h.jpg


Wat een plaatje. Ben er erg blij mee.
Helaas krijg ik hem niet helemaal in het frame. Dat moet ik nog oplossen.
FJedtgCh.jpg


En zo staat ze er nu bij:
Q7iP3Nlh.jpg

Ik krijg nieuwe banden van een vriend van me. Want deze Michelins zijn 9 jaar oud en uitgebalanceerd door een blinde, met een zonnebril op in het donker, achterin de fabriek. Daarom hobbelde ze waarschijnlijk zo tussen 80 en 100. Daarnaast 9 jaar oud.
Doe maar niet... Doe maar gewoon vervangen.

Even de remmerij bekeken:
2v508Inh.jpg


Grote blij! Alles nieuw.

Van de week ga ik de binnenkanten helemaal tectileren van de spatborden en de binnenschermen even weghalen. Even kijken hoe de roest demoon daar heeft toegeslagen. Tot nu toe ben ik goed van hoop. Ziet er namelijk erg goed uit.

Toedels en houd je handen vies!

Groetjes =)

P.s.: spelfouten en typfouten voorbehouden, ik ben al telefonerend bezig.
 
Volkswagen  Polo Steilheck  1.05 
Bedankt voor de update.
Was weer een leuk verhaal.
Ik kan weer lekker slapen straks

Oh gelukkig, dan kan ik ook weer lekker slapen!

Heerlijk verhaal weer:)

Maar mits er geen droogte scheuren in de banden zitten zou 9jaar nog kunnen.
Nou zijn zulke fiets bandjes ook niet heel duur:)

Maar je kan weer een paar dingen afvinken :)

Hij heeft op de wang beginnende droogte scheurtjes. En mijn gevoel is er gewoon niet goed bij. Wellicht was uitbalanceren goed genoeg geweest, maar liever gewoon vervangen.
 
Volkswagen  Polo Steilheck  1.05 
  • Leuk
Waarderingen: Robin
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!