iichels VW Passat B8 2.0 TSI 4x4 DSG

Bedankt voor de heldere uitleg! Wist niet dat zo'n combinatie bestond. Weer wat moois bijgeleerd vandaag!

Toch nog een vraagje dat in me opkwam:
Is er dan ook een tune nodig om na je mod die paar extra pk'tjes met de MPI injectoren te krijgen?
Want als er met een bepaalde aanstuurtijd van de injectoren opeens meer brandstof wordt ingespoten dan de ECU verwacht, gaat hij toch aan z'n lambdasonde zien dat hij te rijk loopt?
En dan via het short term/long term fuel trim de aanstuurtijd van de injectoren verkorten om zo weer bij de gewenste/oorsprongkelijke hoeveelheid brandstof uit te komen?
Via een tune kan dan ook de turbodruk verhoogd worden waardoor je weer een correct lucht/brandstof mengsel krijgt.

En puur filosofisch:
Zou iedereen die op een of andere manier een high flow LPFP van een RS3 en een 5/6 bar drukregelaar in z'n 1.2 MPI lepelt ook meer vermogen kunnen krijgen?
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Zolang je genoeg lucht hebt, kun je met meer brandstof ook meer pks krijgen. Dat geldt voor de 1.2 MPI en voor de 2.0 TSI. Of een 1.2 MPI motor gelimiteerd is door zn brandstof aanvoer of zn luchttoevoer, dat weet ik niet. Ik denk lucht, das meestal met een N/A motor. Of door de geometrie (bv compressie verhouding, bore/stroke ratio of rpm limiet). Of misschien zelfs zn uitlaat.

In mijn geval zal bij een standaard setup het eerst de brandstof opraken bij +- 420pk. Das niet helemaal waar trouwens, de downpipe is als eerste de bottleneck bij ongeveer 350pk. De turbo kan door tot ongeveer 450pk. Door deze mod kun je, met de juiste mapping, iets langer je MPI aanzetten. Wel met een tune uiteraard. Dus eerst een downpipe met 200cell katalysator, dan je hpfp/mpi upgraden en daarna een hybride turbo.

En je moet altijd inderdaad zorgen dat je Air-Fuel-Ratio AFR rond de 1:14.7 blijft. Dat stuurt je lambda1 icm je long term fuel trims bij inderdaad. Bij FSI kun je nog iets spelen richting arm met die gelaagde injectie, maar rijk lopen wil je eigenlijk nooit, dat levert geen extra ons op. Dus in de juiste verhouding je turbodruk en je brandstof parameters opvoeren. Je kunt langer inspuiten of inspuiten op hogere druk. In mijn geval is er waarschijnlijk een map voor wanneer de auto op MPI loopt, op FSI+MPI en wanneer alleen FSI.

Het mooiste van de MPI is dat altijd je inlaat kleppen schoon blijven.
 
EFnnmSJW-9VAFKlpsepWljswHk8-960.jpg
 
Hemel terug geknutseld + veiligheidshamers/gordelsnijders geinstalleerd.
Ik vind de standaard oranje dingen niet zo mooi, en ik wou er graag vier hebben. Dus een setje mini's gekocht.
 

Bijlagen

  • 2023-04-12 18.41.01.jpg
    2023-04-12 18.41.01.jpg
    1.2 MB · Weergaven: 65
  • 2023-04-13 21.11.32.jpg
    2023-04-13 21.11.32.jpg
    289 KB · Weergaven: 67
  • 2023-04-12 18.33.13.jpg
    2023-04-12 18.33.13.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 67

Bijlagen

  • 2023-04-14 17.43.03.jpg
    2023-04-14 17.43.03.jpg
    289.6 KB · Weergaven: 44
  • 2023-04-14 17.43.06.jpg
    2023-04-14 17.43.06.jpg
    520.7 KB · Weergaven: 45
  • 2023-04-14 17.43.08.jpg
    2023-04-14 17.43.08.jpg
    696.6 KB · Weergaven: 44
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!