Goed, dan zal ik het uitleggen. Engine basics 101 met iichel.
We hebben voor een benzinemotor een aantal manieren om benzine in de verbrandingskamer te krijgen.
Daarvoor hebben de carburateur, maar da's niet meer van deze tijd.
We hebben indirecte injectie en we hebben directe injectie.
De reis van de benzine begint in de brandstoftank, waar het opgehaald wordt door de opvoerpomp (lage druk pomp, low pressure fuel pump = LPFP).
De LPFP pompt de benzine op lage druk, tot ca 5 bar, naar de motor toe.
Bij een motor met indirecte injectie komt de brandstof dus aan met 5 bar in de motorruimte en gaat deze meteen naar de injectoren toe.
De injectoren zitten op het inlaat spruitstuk en spuiten de benzine in, voordat deze in de cylinder zit. De benzine en lucht mengen zich onderweg naar de verbrandingskamer.
Bij een motor met directe injectie, VW noemt dat op benzinemotoren FSI (Fuel stratified injectie) gaat de benzine vanuit de LPFP naar de hogedruk pomp (high pressure fuel pomp = HPFP). Deze verhoogt de druk tot ca 200 bar. Van daar gaat de brandstof naar een brandstofrail en vanuit de brandstofrail kan de benzine via injectoren direct de verbrandingskamer in. Vandaar dat het directe injectie is.
Met directe injectie kun je meerdere injecties doen per verbranding, vandaar 'stratisfied' = gelaagd. Meerdere 'laagjes' brandstof in de verbrandingskamer. Daarmee kun je wegkomen met minder brandstof en minder emissies. Goed, heel technisch.
Compleet overzicht van een FSI systeem, van links naar rechts de LPFP, HPFP en de injectoren
Nu heeft VW dus een CJX motor gemaakt met zowel MPI als FSI.
MPI en FSI op 1 motor.
MPI spuit brandstof op je inlaat spruitstuk
FSI spuit brandstof in de cilinder zelf
Wat je dus even moet zien, is hoe de brandstof hier loopt. De brandstof komt binnen bij de oranje pijl, vanaf de LPFP.
Bij de pijl zien we de HPFP, die via de rode route de FSI (directe injectoren) voorziet van brandstof onder hoge druk.
Maar die HPFP heeft ook een uitgang, die zien we eigenlijk niet want die zit aan de andere kant.
Da's deze:
Deze uitlaat, in het oranje aangegeven, gaat naar de MPI injectoren toe. En da's een klein gat. Die heb ik uitgeboord. Da's brandstof die in principe ook op lage druk zit, 5 bar van de LPFP.
FSI:
SSP 296:
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_296_d1.pdf
SSP 332:
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_322.pdf
MPI:
SSP 260:
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_260_d1.PDF
SSP 508:
https://www.autooo.eu/sk/downloads/...ssp/4033-ssp-508-the-1-0l-44-55-kw-mpi-engine
FSI + MPI:
SSP 606:
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2014/MC-10122162-9999.pdf
Ook leuk: