Oplossing voor de "gier pomp" gevonden?
Aan: Volgers van deze discussie
Op 27/4/2012 kan ik volgens mijn dealer mijn gerepareerde Polo ophalen. Er is een nieuwe (verbeterde) brandstofpomp geplaatst en de brandstofleiding is vergroot, zodat (volgens zeggen) het geluid nog minimaal hoorbaar is. Uiteraard wil ik dat zelf nog beoordelen, maar ik hoop dat ik van de ellende af ben.
Wel moet ik zeggen dat de dealer de auto door PON heeft laten onderzoeken wat geleid heeft tot het bovenstaande.
Ook heb ik behoorlijk wat moeite moeten doen alvorens er beweging kwam om mijn klacht serieus te nemen.
Onderstaand de email uitwisseling, die heeft plaatsgevonden.
Ik houd jullie op de hoogte.
_____________________________________________________________________________________________________________________
Aan: Directie Auto Hoogenboom
Directie Pon Nederland
Van: XXXX
Datum: 22 maart 201
Gegevens VW Polo Blue Motion Comfortline: kenteken XXXXX
Afleverdatum: 14-10-2011
Betreft: Onopgeloste klacht “Gier-Polo BM”
Mijne heren,
Sinds de introductie en aflevering rijd mijn vrouw en ik rond in wat het best omschreven kan worden als een
“Gier Polo (BM)”. Het euvel is toe te schrijven aan een jankende brandstofopvoerpomp (en eventueel aangesloten resonerende leidingen) zoals door u is onderkend.
Hierbij refereer ik graag aan mijn electronische brief, die u al eerder over dit onderwerp op 10-2-2011 heeft ontvangen (onderstaand bijgevoegd).
Hoewel het mij onbegrijpelijk voorkomt dat een automobielbouwer met een staat als VW, dit soort problemen in een testfase niet oplost, wordt het voor mij als klant ronduit onacceptabel als blijkt dat er met de klacht NIETS wordt gedaan.
Ja, u heeft de pomp vervangen en zelfs een dekentje(!) tussen stoel en brandstofpomp aangebracht om het geluid te dempen, maar het hoogfrequente gezoem bleef.
De jankende toon, die niet altijd even sterk aanwezig is, is echter af en toe te vergelijken met een opstartende jetmotor, werkelijk heel, heel irritant als je gehoor in het hoge bereik nog goed funktioneert.
Er zou, werd toegezegd, een oplossing komen en wij zouden daarvan in kennis worden gesteld.
Maar nu, 17 maanden na aflevering en veel irritatie is er nog geen oplossing!
Wij hebben sterk de indruk dat hier sprake is van een doofpot affaire, waarbij de kosten van reparatie en/of een terugroep aktie door VW (lees PON) vermeden worden.
Waarbij uiteraard de klant de dupe is door:
a) Zeer vervelende rijervaring,
b) Ontbrekend perspectief wanneer klacht wordt opgelost,
c) Minimaal vertrouwen in de VW organisatie.
Mocht u de indruk hebben dat mijn klacht op zich staat, dan kunt u op internet op de volgende fora zien welke rijders met hetzelfde euvel kampen en ook in de kou blijven staan:
polo blue motion geluid van de brandstof pomp - AutoWeek.nl
jankend/zoemend geluid brandstofpomp
Dit is volgens mij het topje van de ijsberg van de werkelijk problemen, die in dit verband niet zijn opgelost.
Op 22 maart 2012 is onze Polo voor het verhelpen van een motormanagement storing in de garage van Auto Hoogenboom (Rotterdam Autostrada). Bij het maken van de afspraak is wederom aangegeven dat de gier-klacht nog steeds niet is opgelost en dat nu aktie vereist is.
Waar mogelijk in aanwezigheid van een verantwoordelijke PON medewerk(st)er.
U begrijpt dat wij geen genoegen meer nemen met holle toezeggingen.
Wij verwachten dat u per omgaande schriftelijk aangeeft:
Op welke termijn u de klacht definitief de wereld uit helpt of,
Welke commerciële oplossing u biedt indien het euvel niet te verhelpen is.
Indien hierop geen adequaat voorstel volgt, behouden wij ons alle rechten voor en zullen ons zeker inspannen om op gepaste manier de wereld kenbaar te maken hoe VW met haar klanten omgaat.
Jammer dat zoveel negatieve energie ingezet moet worden om de VW organisatie tot aktie te manen.
Hoogachtend,
XXXXX
_______________________________________________________________________________________
Van: Klantencontact Autohoogenboom
Datum: 10-2-2011 14:17:05
Aan: h.p.libert
Onderwerp: Betr.: Klachten formulier Auto Hoogenboom
Geacht heer Libert,
Hierbij bevestigen wij de ontvangst van uw email d.d. 10 februari 2011 betreffende de afhandeling van het probleem van de brandstofpomp van uw VW Polo BlueMotion met kenteken XXXX.
Uw email is inmiddels doorgestuurd naar onze servicemanager dhr. XXXXX, hij zal zo spoedig mogelijk contact net u opnemen.
Mocht u over bovenstaand bericht nog vragen hebben dan kunt u uiteraard contact opnemen met onze afdeling klantencontact.
Met vriendelijke groet,
XXXXXXX
Afdeling Klantencontact
Aan
klantencontact@autohoogenboom.nl
Cc
Onderwerp
Klachten formulier Auto Hoogenboom
Opmerkingen:
Betreft: Procedure afhandeling probleem brandstofpomp Polo BM bij Autostrada Autokenmerken: Polo BlueMotion, kenteken XXX, afleverdatum: 14-10-2010
LS,
Hiermee geef ik, namens mijn vrouw, te kennen uiterst teleurgesteld te zijn in de afhandeling van mijn klacht over een defecte brandstofpomp op 4-2-2011. Hoewel de pomp is vervangen, is de klacht van een hoog frequent zoemend/gierend geluid gebleven. Erger nog, het geluid is na vervanging nog dominanter geworden. "Freude am Fahren" is sinds de levering ver te zoeken in onze nieuwe Polo. Hoewel u te kennen gaf het probleem ook bij een in de garage staande Polo BM te hebben aangetroffen deed u het voorkomen alsof dit niet als een bekend structureel probleem bij u of bij PON en/of VW bekend was. En daarover ben ik uiterst teleurgesteld omdat ik, na onderzoek, moet aannemen dat u mij met een kluitje in het riet stuurt. Er blijkt namelijk een hele reeks van klachten te zijn van POLO BM bezitters over hetzelfde probleem. Leest u de berichten er maar eens op na op:
polo blue motion geluid van de brandstof pomp - AutoWeek.nl en
Volkswagen Polo (2010) gebruikerservaring | Autoreviews - AutoWeek.nl
Ik moet dan ook aannemen dat u (op PON's verzoek?) de zaak probeert stil te houden omdat een algemene terugroepactie om het euvel te herstellen, de VW organisaties geen financieel voordeel brengt. Dat u daarbij mondige cliënten "peopelt" geeft aan dat VW nog niets heeft geleerd van de Toyota affaire. Deze eveneens succesvolle autofabrikant nam ook een loopje met kwaliteitsnormen en consumentenvoorlichting. Met als gevolg een wereldwijd vertrouwensverlies en ditto imago- en financiële schade. Indien blijkt dat de klacht in onze vervolgafspraak niet wordt verholpen en er ook geen openheid van zaken wordt gegeven wanneer er wel een herrie-vrije Polo kan worden geleverd behoud ik mij alle rechten voor op:
a) Volledige terugdraai van de aankoop,
b) Vergoeding van alle door mij gemaakte kosten, ontstaan door reparatiepogingen.
Dit is niet de toon, die ik normaliter aansla in een (zakelijk) meningsverschil. Tenzij ik "belazerd" word en op moet draaien voor andermans fouten. Dit verhaal gaat onverkort naar PON. En mogelijk naar consumenten fora op internet. Ook overweeg ik consumenten programma's als Kassa met de opstelling van VW te confronteren. Jammer, maar dat komt er van als klanten niet de waarheid wordt gezegd.
Hoogachtend,
XXXXXXX