MotorTemperatuur nergens te zien

Hmm.. heb nog eens het topic op polo6rfreunde doorgelezen en ook daar krijgen zij met de polo's geen reactie op '01 5C' echter hebben ze het wel over PID 'A' of 'B', maar ik kan er zo niet veel wijzer uit worden of de olie temperatuur via die wijze ook te laten zien is via in torque :roll:
Ik zou zeggen, we geven 't nog niet op, maar we gaan nog even door met uitzoeken ;)
 
VW  6R  1.2TDI 
Hmm.. heb nog eens het topic op polo6rfreunde doorgelezen en ook daar krijgen zij met de polo's geen reactie op '01 5C' echter hebben ze het wel over PID 'A' of 'B', maar ik kan er zo niet veel wijzer uit worden of de olie temperatuur via die wijze ook te laten zien is via in torque :roll:
Ik zou zeggen, we geven 't nog niet op, maar we gaan nog even door met uitzoeken ;)

Ja, Gewoonjan zou wel de ideale oplossing zijn om heel wat nuttige info te bekomen over je wagen :) ;)
 
Oja vergeten te posten, mijn Iphone ziet de OBD dongle niet. Dus voor een Iphone zal je een andere (stuk duurder) apparaatje moeten aanschaffen, en andere software. (REV)

Ik denk trouwens dat bij mijn Ibiza de Olie Temp niet uit te lezen is, anders hadden ze het in VCDS ook wel gevonden. Waarschijnlijk heeft alleen de Polo GTI en een aantal andere types/versies die sensor. (?)

Ik probeerde trouwens een log te maken in die GRAPH optie, maar hoe de fuck export ik dat of sla ik het op?
Oja, en zijn er ook GTI rijders hier die hun standaard boost weten?
 
Mwoah, blijkbaar hebben ze een onlogische volgorde gekozen voor de olietemp sensor. Als ik het mij correct herinner gaat het signaal via de ecu, naar de teller en als de bcm hierom vraagt, dan komt er een ping via die weg naar de bcm ;)
Als het goed is hebben alle auto's wel zo'n sensor, alleen door die onlogische weg is die klaarblijkelijk moeilijk uit te lezen/te voorschijn te halen ;)

Verder, ik ga even goed mijn tanden erin zetten en hopelijk komt er dan uiteindelijk wel een keer de olie temp uitrollen :mrgreen:
 
VW  6R  1.2TDI 
Ik denk trouwens dat bij mijn Ibiza de Olie Temp niet uit te lezen is, anders hadden ze het in VCDS ook wel gevonden. Waarschijnlijk heeft alleen de Polo GTI en een aantal andere types/versies die sensor. (?)
Als ik het me goed herinner, kan je op elke Polo 6R de olietemperatuur aflezen als je een GTI/BlueGT-tellerunit plaatst. Dat zou betekenen dat in elke Polo 6R de olietemperatuur wel beschikbaar is.
Of dat ook voor de Ibiza geldt, durf ik niet te zeggen. Er zitten toch onvermoede/onlogische verschillen de Ibiza en de Polo...
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is altijd te proberen idd! Ik zal wel eens kijken of torque er wat mee kan ;)

verder ben ik ook nog even aan het testen geweest, met PID: A of B kreeg ik geen reactie, met "0105" (ongeacht welke letter erachter) kreeg ik wel reactie, maar ik kan nog niet plaatsen wat er dan uitgelezen wordt, dus dat wordt nog even uitzoeken ;)

Edit,
Ik heb net nog even weer wat geprobeerd, met PID 0149 en 'A - 40' kreeg ik een waarde van -3.0, maar wat ik zojuist uitgelezen heb? :lol: GEEN IDEE! :lol:
verder PID 0105 met 'A - 40' krijg je exact dezelfde waarde als koelvloeistof temperatuur (verspringen ook gelijk), maar heb er nog geen rit mee gemaakt om te zien of er verschil zit in de hogere regionen, maar het lijkt me dat olie en koelvloeistof niet tegelijk een graad warmer worden :roll:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
VW  6R  1.2TDI 
Dusss... ik ben nog weer even bezig gegaan met zoeken (heb de smaak nu toch goed te pakken) en kwam op een gt86 forum het volgende tegen:

You may know from another forum that oil temp can now be shown on the Torque Pro App. (not the free torque lite)

Open the Torque app and then hit the menu button. Select Stettings, then Select "Manage extra PIDs/Sensors" (should be second from the bottom).

Hit the menu key again and select "Add custom PID". Enter the information :

OBD2 Mode and PID: 2101
Minimum Value: -40
Maximum Value: 215 (this is just the maximum that this location can support, which does not mean the sensor can read that high)
Scale factor: x1
Unit type: C
Equation: AC-40 (no space between A and C; "AC" is the location within the response)
OBD Header: 7E0 (Auto also works, but seems to take longer)

(And a full and short name of your choice).

Hit ok. The oil temp parameter will now be available for logging and real time display.

nu eens proberen wat m'n polo hiermee doet :mrgreen:

Edit,
Weer helaas niks :(
Achjah, ik kwam ook nog een 'reverse engineer' manier tegen, dus dan gaan we dat maar eens proberen :)

1) Get the TorqueScan plugin.
2) Run the TorqueScan application on your car – this may take 3+ hours depending on how many actual PID’s (think of them as memory addresses in a computer/PLC). If you are looking for a temp sensor – run this scan on a completely cold car to use the known temp sensors (coolant is pretty universal) to have as a baseline of what other temp modules would have. Learn how you would test/verify the data of the sensor you are looking for (IE: my next step is to find the KR PID – I’ll be tapping near my knock sensor watching 6 PIDs at a time to see if any respond – PIDs that measured Zero on scan).
3) Take the PID scan results and save them in notepad (forces you to email them to Ian I believe) and look at (traditionally mode 22 PIDs for GM’s – not sure for other brands protocols). and draw a line down in a column that provides the payload data from each return of the PID. IE: Command:222002 repsonse: 62 20 02 FF The 62 20 02 is the response of the PID address, the FF is the data.
4) The data is provided in Hex – convert to decimal to get a rough gauge of what it could mean. (temp sensors typically are A-40 – take that in mind).
5) Have a beer, relax, and look through all data values that seem they may be near/around a known data value. IE: My coolant temp sensor cold was data value ’43′hex = 67decimal. Then I take 67-40(per the formula) = 27. 27*C = 80.6*F. A bit of simple math here may help get a rough idea… you could confirm this with your dash display – if you have coolant temp/air temp.
6) With some of the PID’s that could work, test them out – make a few test PID configs, map them in the dashboard view and see how they respond. See if you can confirm this information via other means (thermometer/etc). This is how I found my IAT2.
7) Come back to the forum, share your results – pass a beer to a friend and enjoy the fruits of your labor (Diagnostic reverse engineering can be fun! share with a friend!)
(oa hier te vinden:http://torque-bhp.com/forums/?wpforumaction=viewtopic&t=1629.4)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
VW  6R  1.2TDI 
Ennnn... Zoals gezegd, de aanhouder wint:mrgreen:
WJs en anderen, bedankt voor jullie geduld:)
Ik heb de juiste formule met het correcte adres;)
Enige wat ik nog niet zeker weet is, of ik idd de olie temp te pakken heb, maar het is iig zekerste weten niet de koelwater temp;)

Hier de gegevens:
Pid: 0105
Long name: iets in de trant van engine oil temperature
Shortname: zie hierboven
Min value: -40
Max value: 210
Sale factor: x1
Unite type: °C
Formule: (((A[05C])/10)-32)/1.8
Obd header: Auto

Even een kleine toelichting op de formule, voor de erg scherpen onder jullie, de formule is idd een omrekening van fahrenheit naar celcius, zag bij toeval dat de gemetenwaarde leek op een fahrenheit weergave maar dan een factor 10 te hoog. Dat is dus tot zover de formule, normaal voor temperatuur is er ook nog een -40 deel vereist, maar ik zag dat met de -40 component de weergegeven temperatuur 40 graden celcius te laag was, dus die eruit gehaald en toen was de temp weergave correct:)

Ik hoop dat jullie hier blij mee zijn, ik ben er zelf iig wel blij mee:mrgreen:
Even een klein detail, ik heb deze formule pas 1 ritje getest, dus iets meer testen is nooit weg;)
 
VW  6R  1.2TDI 
jep, dat was idd ook mijn hint, al kreeg ik wel een hogere waarde te zien dan 52,8 al komt dat denk ik doordat een BM niet het meest efficiënte koelsysteem heeft gok ik.
ik ben toen eens gaan kijken wat 'C' nou deed in de formule en dat was niets anders dan het geheel x10 doen:roll:
dat zou dus in feite betekenen dat we wederom de koelvloeistof temperatuur aan het uitlezen zijn, maar dit keer met een omzetting.
Ook heb ik toen besloten dat ik maar eens wilde kijken of ik de temperaturen gelijk kon trekken en dat was te doen door een +400 toevoeging, echter heb ik hier later +500 van gemaakt omdat de 'olie temp' dan wat meer bij de werkelijkheid zou staan. Mocht echter allemaal niet baten, de koelvloeistof temp verschoot op hetzelfde moment als de olie temp.

Maarrrrr... wat ik wel zeer frappant vond was het volgende:

'olie temp?' met de formule: (A[5C]-400)/10
'Olie temp' met de formule: (((A[05C]+600)/10)-32)/1.8

Ik kreeg dit verschil pas na de auto zo'n 5 tot 10 min. stil te hebben laten staan (even de auto uitgepakt en daarna doorgereden naar m'n parkeerplaats). Ook leek het zich toen niet meer tegelijk te verzetten, dus mijn verbazing en verwarring zijn groot na mijn constatering :oops:
Dus als je die engelsen even kunt vragen of ze de 2 verschillende formules kunnen testen en hun vragen naar hun bevindingen, dan zou dat geweldig zijn! (ik weet het namelijk even niet meer en zit eraan te denken de zoektocht op te geven)
 
VW  6R  1.2TDI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!