Oproep: Post hier byte 18 van je Polo 6R

Longcode staat OOK in je autoscan, dat is tevens een teken dat de controller goed uitgelezen word.

Het is de lange reeks letters en cijfer die na "Coding: " staat, waarschijnlijk 3 regels onder de regels die je poste

Versie zou je ook moeten kunnen zien als je de controller opent, bij mij staat bij het er bovenaan in de titelbalk
Long Coding 6R0-937-088-F | 30 Bytes long

Laatst bewerkt door een moderator:
Jep, die wordt inderdaad wel weergegeven.
Verder wat jij ook zegt, daar staat de bcm inderdaad ook, en wederom zonder letter op het einde.

btw waar ik net ook achter kwam, byte 3 bit 5 is voor het openen en sluiten van de ramen via de ab
staat die aan, dan werkt de functie, staat die uit, dan werkt die niet.

had op internet gevonden dat dat misschien de codering voor tearwiping voor de achterruit zou zijn, maar dat was dus niet het geval.

VW  6R 
Zou inderdaad kunnen dat het de A is, de auto is iig in maart 2010 geproduceerd, dus erg aannemelijk iig.

En ik heb me nog niet in de adaptation van controller 9 verdiept, dus geen idee.

VW  6R 
btw waar ik net ook achter kwam, byte 3 bit 5 is voor het openen en sluiten van de ramen via de ab
staat die aan, dan werkt de functie, staat die uit, dan werkt die niet.

had op internet gevonden dat dat misschien de codering voor tearwiping voor de achterruit zou zijn, maar dat was dus niet het geval.

Dit alles staat gewoon aan bij mij, maar ik kan de ramen niet openen met de AB. Iemand een idee hoe dit is op te lossen?

Voor de duidelijkheid, ik heb alles weer terug gezet naar de fabrieksinstellingen en het werkt nog niet.

Coding: 23B02BBF08E12400B33801B07C2B0ED0CF80610F7E860041200000000000

Het gaat om een BM full-options (muv winterpakket)

Dit alles staat gewoon aan bij mij, maar ik kan de ramen niet openen met de AB. Iemand een idee hoe dit is op te lossen?

Voor de duidelijkheid, ik heb alles weer terug gezet naar de fabrieksinstellingen en het werkt nog niet.

Coding: 23B02BBF08E12400B33801B07C2B0ED0CF80610F7E860041200000000000

Het gaat om een BM full-options (muv winterpakket)

Probeer het eens een paar keer vaker achterelkaar, bij mijn auto pakt ie m soms ook niet direct op, plus voor mijn gevoel moet ik de AB ook lang vasthouden voorsat die funtie in werking gaat ;)

VW  6R 
Hopelijk kan iemand mij helpen met het volgende probleem.

Onlangs is in mijn Polo 6R de zekering van de DRL verwijderd en teruggezet terwijl de auto op contact stond. In ieder geval sinds die tijd doet mijn DRL het niet meer :-(. Speurwerk op het internet (zie bijv hier) en in de handleiding van de auto (:-D) leert dat in zo'n geval de boordcomputer de DRL uit zet. Om die weer te activeren, is hercodering nodig.
Inmiddels heb ik de bit voor het aanzetten van de DRL op "AAN" gezet, maar de DRL doet het nog steeds niet :-(. Nu is mijn heel sterke vermoeden dat een aanpassing van deze beroemde byte 18 ook nodig is. Maar ja, welke waarde hoort daar dan in te staan voor mijn Polo? De waarde die er nu in staat (#41, hexidecimaal dus) vind ik - op basis van de eerder door Houz74 geposte link naar een PDF van een Spanjaard - in eerste instantie vreemd: die waarde zou slaan op een auto met Xenon, maar de laatste keer dat ik keek zat dat er nog niet in ;-) Afgezien van de DRL werkt alle verlichting wel zoals het moet.

Oftewel, weet iemand toevallig de juiste waarde voor byte 18 voor mijn auto? Het betreft dus:
- een Polo 6R GTI
- met halogeen-verlichting
- en afzonderlijke DRL-lampen in de bumper
- en met winterpakket, dus met koplampsproeiers (geen idee of dat van belang is, maar voor het geval dat)

Kun je trouwens ongestraft byte 18 veranderen naar een andere waarde die wellicht niet passend is voor je auto? Er gaat dan niets stuk? Als ik de waarde weer terug zet naar de waarde die er nu instaat (#41), dan werkt alles (muv DRL) weer gewoon?

Alvast bedankt!

Volkswagen  Up! 
Byte 18 kan niet de oorzaak zijn, de pdf lijst die ik linkte is trouwens van een Golf. En hex #41 is standaard voor een GTI

Byte 23 bit 6 Function "Daytime Running Light (DRL)" active heb je aan staan ?

Als je Byte 12 Bit 1 Daytime Running Light (DRL) adjustable (Manually AND/OR Instrument Cluster) aan zet dan zou je via de handelingen beschreven in de handleiding de DRL wel weer aan en uit kunnen zetten.

Het kan ook byte 23 zijn, er moet in ieder geval 1 van de DRL mogelijkheid aan staan. hier zijn de bevindingen van iemand met een Polo GTI voorzien van Xenon:
- Byte 23: Much of DRL functionality seems to be here;

My car has bi-xenon with LED parking/DRL lights. There are halogen cornering lights integrated in the main headlights. Separate fog lights are situated lower down, and these only act as fogs since DRL and cornering lights are integrated in the main headlight unit.

The car came factory configured with only the front LEDs on as DRL (ignition on, light switch in "0" position). No other lamps are on with the DRLs. The corresponding bit status of the Byte 23 is 01000001.

I then played with the long coding helper for the Byte 23. This is what I discovered:
- changing bit 4 from 0 to 1 switches off the LEDs
- changing bit 3 from 0 to 1 selects low beam xenon as DRL (plus LEDs are switched off)
- changing bit 2 from 0 to 1 selects cornering lights as DRL (plus LEDs are switched off)
- changing bit 6 from 1 to 0 turns off any of the three above DRL light sources. This bit would seem to be the "master" DRL enable/disable switch?

Op mijn Polo BM heb ik voor Byte 23 de totale hex-waarde #41 staan, misschien heb je daar wat aan omdat deze bijna de gelijke DRL-config heeft.

Zoals altijd, maak een autoscan met VCDS van de huidige waardes en sla deze op. En hopelijk heb je geen hardware defect.

Waarom ik aan byte 18 dacht, was omdat ik in die lijst heel configuraties zag staan met DRL, zonder DRL, met Scandinavische DRL (plus achterlichten?), ... Maar als het daar niet aan ligt, hoef ik daar niet verder in te zoeken. Dat scheelt weer :-)

In byte 23 staat bit 6 op 1. Bij mij staat byte 23 op #40, dus bit 6 is de enige die aanstaat. Ik zou #41 inderdaad eens kunnen proberen. Voor zover bedankt, Houz74!

Volkswagen  Up! 
Op mijn Polo BM heb ik voor Byte 23 de totale hex-waarde #41 staan, misschien heb je daar wat aan omdat deze bijna de gelijke DRL-config heeft.

Bit 0 in byte 23 heeft te maken met de voeding voor het grootlicht. Jij hebt H4, of niet? Ik H7, dus dat verklaart het verschil tussen jouw waarde (#41) en mijn waarde (#40). Naast bit 0 en 6 komen in VCDS bij mij geen bits voor, kennelijk omdat VCDS ziet dat ik geen Xenon met LED's heb.

Overigens had ik byte 12 bit 1 eerder ook al geprobeerd, helaas zonder succes.

Bedankt voor het meedenken, Houz74!

Volkswagen  Up! 
De DRL doet het inmiddels weer :-D Uiteindelijk een combinatie van drie zaken:

1. De BCM had de DRL uitgezet
2. Twee kapotte DRL-lampen
3. "Lamp Diagnostics"-systeem dat - in ieder geval in mijn Polo - geen melding geeft van kapotte DRL-lampen :-(

Dat laatste vind ik en vreemd, en vervelend. Daar nog maar eens een keertje induiken.

Volkswagen  Up! 
Die staat op 1. Heb hem ook even op 0 gehad, maar dat gaf hetzelfde resultaat: geen brandend "er is een lamp kapot"-controlelampje.
Werkt dat systeem wellicht net zoals het bandenspanningcontrolesysteem obv relatieve gegevens?

Volkswagen  Up! 
Met byte 23 bit 6 op 1 (DRL aan) en met twee stukke DRL-lampen erin heb ik "Lamp Diagnostics for (Separate) Daytime Running Lights (DRL) active" zowel op 0 als op 1 gehad. In beide gevallen geen brandend controlelampje "lamp kapot".
Zou de BCM wellicht op het moment van byte 23 bit 6 op 1 zetten het dan afgenomen vermogen als referentie gebruiken voor de Lamp Diagnostics? Want toen ik byte 23 bit 6 op 1 zette, waren beide DRL-lampen al stuk...

Volkswagen  Up! 
De DRL doet het inmiddels, de lampencontrole nog niet... Een goede tip overigens, Djaggo, om Jela eens te benaderen. Thanx!

Volkswagen  Up! 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!