Ik ben me verder aan het inlezen en heb nog een paar vragen:
1. Wat is de beste plaats om te beginnen om met een verwijderingstooltje de afdekking van de dashboardconsole te verwijderen? Linksboven, rechtsonder, midden? Moet inderdaad eerst het paneel rondom de navigatie eraf en dan ook nog het paneeltje rondom de climatronic? Ik wil liefst niets beschadigen:
2. Het lijkt me dat het verwijderingstooltje VW 3409 gemakkelijk zelf te maken moet zijn van een of ander plastic. Iemand zelf zoiets al gemaakt en van welk materiaal?
3. Ik heb de verkeerde BCM, dus niet 088D maar 088F. Die kun je in VCDS niet op stoelverwarming zetten. Als je het kabeltje niet in de BCM inpint, dan blijft de stoelverwarming dus aan bij start-stop. Dat heb ik inmiddels op diverse fora gelezen.
Nu denk ik even hardop na: start-stop zou je in de winter m.i. niet moeten gebruiken. De motor heeft immers al moeite genoeg om warm te worden. Bovendien: als je de stoelverwarming aan hebt, gebruik je die meestal alleen in de eerste kilometers en dan doet start-stop het niet eens. Dus de zin van de uitschakelfunctie door de BCM van de stoelverwarming lijkt ook niet echt logisch, behalve dan voor degenen die ook in de winter de start-stop gebruiken en de stoelverwarming altijd aan hebben...
Ik zou wel willen weten welk signaal de BCM geeft aan het stoelverwarmingsstuurapparaat.
Of dat een plus-impuls is of een massa. De dynamo geeft immers een D-plus signaal, als de BCM merkt dat de spanning boven een bepaalde waarde komt (14 V of zo) dan zal de BCM de stoelverwarming weer inschakelen. Bij campers heb je ook zo'n schakeling. Die wordt gebruikt om bijvoorbeeld een camperkoelkast aan te schakelen. Dat gebeurt pas, als het D-plus signaal, dus het signaal "accu je wordt geladen" gegeven wordt. Op contact zonder motorloop doet zo'n koelkast het dus niet.
Als dat inderdaad het zelfde signaal is, dat de BCM van de dynamo krijgt, dan zou ik deze schakeling ook met mijn huidige BCM kunnen maken met een eenvoudig relais. D-plus als stuurdraad op een relais dat de plus vanaf de zekeringkast aanschakelt op het moment dat de dynamo laadt. Is dit een logische gedachtengang? Indien ja, zit het D-plus signaal ook ergens in de zekeringenkast?