HoMi
Premium lid
Ter aanvulling: Mijn 1.2 tsi 105pk heeft nu 198k gelopen. Ook ik heb de ratel bij koude start, verder geen problemen.
Bij welke km stand is het ratelen bij jou begonnen ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Ter aanvulling: Mijn 1.2 tsi 105pk heeft nu 198k gelopen. Ook ik heb de ratel bij koude start, verder geen problemen.
Bij een ratelende ketting zou je kunnen beginnen met de kettingspanner te laten vervangen. Die zit op een plek waar je relatief eenvoudig bij kan. Ben je met een goede honderd euro bij de dealer wel klaar. Mocht dit niet voldoende resultaat geven, kan je altijd nog overwegen om later de ketting te laten vervangen.
Heb jij dat laten uitvoeren?
Bij een ratelende ketting zou je kunnen beginnen met de kettingspanner te laten vervangen. Die zit op een plek waar je relatief eenvoudig bij kan. Ben je met een goede honderd euro bij de dealer wel klaar. Mocht dit niet voldoende resultaat geven, kan je altijd nog overwegen om later de ketting te laten vervangen.
Update:
In januari 2021 de distributie ketting en de waterpomp laten vervangen op eigen kosten.
De Volkswagen dealer zou het onder coulance vergoeden als de ratelende distributie
ketting langer dan 3 seconden ratelt. Die van mij ratelde iets langer dan 2 seconden...
Ik durfde het risico niet te nemen om nog langer door te rijden dus dan maar zelf betalen.
Thanks voor de update. Ik vroeg mij af of jij de kettingspanners nog eerst had vervangen en of je het geratel niet meer hoorde na het vervangen van de ketting (heb je trouwens alleen de ketting vervangen of een compleet set)?
Ik zit nu namelijk met het zelfde probleem in 2023.. Mijn Polo 1.2 TSI uit 2012 met distributieketting (136K KM) maakt een ratelend geluid bij een koude start van circa 3 seconde. Daarna is het geluid weg en draait de motor prima.
Ik twijfel of ik deze ingreep wel moet doen gezien het binnen de norm valt en het een fors bedrag is (+/- 1.000 euro)...
Ik heb natuurlijk liever niet dat de ketting eraf springt maar mocht dit 'normaal' zijn dan wil ik ook niet onnodig geld uitgeven..
Graag zie ik je reactie tegemoet.
Thanks!
Er is een gemodificeerde ketting, waarna het probleem niet terug komt.
Probleem met een uitgerekte ketting is niet per se dat ie eraf springt, maar wel dat de timing niet meer klopt. Dan ga je bv misfires krijgen en kan alsnog de boel in de soep lopen. Maar daarvoor krijg je wel waarschuwingen vaak, da's niet van de ene op de andere dag.
Thanks voor de tip. Hoe werkt dit? Je gaat gewoon langs de lokale VW dealer / service point en legt uit wat er aan de hand is? En na het vervangen heb je het geratel nooit meer gehoord? Ik lees namelijk dat polo eigenaren soms het weer horen na een paar maanden...Ik heb de complete set vervangen. Kostte toen 750 euro incl. uurloon. Destijds zou ik bij een ratel van 3 seconden of meer coulance
krijgen bij VW. Onderdelen gratis en 80% korting op uurloon of iets in die richting. Misschien kun je dat eerst proberen ?
Thanks voor je reactie. Hoe heet deze kettingset?
Thanks voor de tip. Hoe werkt dit? Je gaat gewoon langs de lokale VW dealer / service point en legt uit wat er aan de hand is? En na het vervangen heb je het geratel nooit meer gehoord? Ik lees namelijk dat polo eigenaren soms het weer horen na een paar maanden...
Ja, bij David is de distributieketting onder coulance vervangen bij km stand van ongeveer 70.000.
Je bekijkt het forum op dit moment als gast. Als gast op dit forum kun je veel berichten gewoon lezen, maar je hebt niet de volledig toegang tot alle inhoud.
Wil je wel alles kunnen zien en kunnen reageren op topics , dan zul je je eerst moeten registreren op ons forum.