De zoveelste spookstoring, maar nu toch serieus

Als ik jou was zal ik gewoon bellen met PON.
dit gaat vaak een beter en sneller resultaat!
Ik ben de weg via VW ingeslagen zoals je gezien hebt en heb ze zojuist maar weer gemaild dat de dealer überhaupt geen antwoord meer geeft.
Dus of hun het dan gaan oplossen of PON ... dat zullen we in een van de komende dagen gaan horen.
 
Update:
Vanmiddag een voicemail gehad van VW Nederland (was op dart moment niet bereikbaar).
Ze reageerde naar aanleiding van mijn mail en het contact wat ze gehad heeft met de dealer.
Ze gaat me maandag nog een keer proberen te bereiken.

Ook kort mail contact gehad met after sales manager van mijn dealer, ook hij gaat mij maandagmiddag bellen.

Vooralsnog ga ik positief gestemd het weekend in.

Tot zover deze update.
 
Beste forum leden en lezers van www.mypolo.nl,

Het is al weer een tijdje stil rond de problemen die ik ondervond met mijn VW Polo 6C maar er is goed nieuws te melden …

De problemen zijn opgelost !!!

OK, het heeft even geduurd maar eind goed al goed.

Uiteraard zijn jullie allemaal vast nieuwsgierig wat er zich in de afgelopen tijd heeft afgespeeld en zonder volledig in detail te treden wil ik toch wel even toelichten wat er allemaal gebeurd is.

Zoals hier al eerder te lezen was leek het in eerste instantie dat ik er met mijn dealer, de Vallei Auto Groep uit Veenendaal, niet meer uit zou komen.

Over en weer zijn er dingen gezegd en/of gedaan (of juist niet) waardoor de relatie klant/dealer nogal onder spanning was komen te staan (en dan druk ik het voorzichtig uit).

Omdat ik op een gegeven moment echt het gevoel kreeg er met de dealer niet meer uit te kunnen komen heb ik Volkswagen Nederland aangeschreven. Zij hebben mijn verhaal aangehoord en uiteraard ook het verhaal van de dealer.

Uiteindelijk is er toen een passende oplossing gekomen, alles zou gereset en geüpdatet worden.
Niet alleen de software van de auto maar ook de klant/dealer relatie.

Wel zijn hier enkele, mijn ziens ook redelijke, voorwaarden aan gesteld:
  • Chiptuning moest er af, BCM voor de motor moest dus weer de originele software bevatten zoals de auto destijds is geleverd.
  • De diverse VCDS-aanpassingen moesten weer ongedaan gemaakt worden.
  • Gedurende de periode voor, tijdens en na herstel (testperiode) zou ik me niet nader uitlaten over de vorderingen met mijn auto en mijn dealer.
Zo gezegd, zo gedaan:
  • Afspraak gemaakt met Mark van JD Enginering en hij heft de originele software weer teruggezet. Hij had hier immers een back-up van gemaakt voordat ik mijn auto bij hun had laten tonen.
  • Via VCDS de gemaakte aanpassingen weer ongedaan gemaakt en hierna was de auto dus softwarematig weer in de staat zoals hij destijds is afgeleverd door mijn dealer.
  • Afspraak gemaakt met mijn dealer en nogmaals de punten besproken waar naar gekeken moest worden, ze ook even gewezen op de historie van eerdere bezoeken.
  • Auto zaterdagmiddag ingeleverd bij de dealer. Prettig gesprek. Ondertussen was duidelijk dat er sowieso een TPI was voor mijn auto voor het multimediasysteem en dat die zou worden geüpdatet, maar dat ook nogmaals naar de andere klachten gekeken zou worden en een wintercheck zou worden uitgevoerd.
  • Op maandagmiddag werd ik gebeld, auto was weer klaar en kon opgehaald worden. Bij aankomst volgens mij iedereen blij en vriendelijk. Ik blij omdat naar mijn idee een hoop klachten te herleiden waren aan het haperende multimediasysteem (en alles wat daar mee samen hangt) en dat de software hiervoor geüpdate was. Dealer blij dat ze ditmaal dan toch ook echt wat hebben gevonden en dat onder garantie hebben opgelost. Zo praat het weer een stuk fijner met elkaar. Dealer heft ook aangegeven dat mocht iets alsnog niet fijn zou werken ik gewoon terug moest komen.
Een paar dagen later ben ik opnieuw benaderd door VW Nederland, die wou graag horen of m’n problemen nu opgelost zijn en of de voorgestelde totale reset/update zinvol was geweest.

Nou en of !!!

Het allerbelangrijkste is wel dat de relatie klant/dealer weer hersteld is en dat ik, mocht er toch nog wat mis zijn, gewoon terug kan komen.

Maar dat is nog niet alles.

Ondertussen stuur ik al weer geruime tijd met m’n Polo en tot op heden geen enkele klacht meer gehad, niet één rare spookstoring of foutmelding meer … wat een opluchting zeg.

Met VW Nederland afgesproken 3-4 weken te rijden om te kijken of alles naar behoren blijft functioneren, zo niet dank on ik contact met hun opnemen. Heb aangegeven bij VW dat de relatie met de dealer dusdanig hersteld is dat ik verwacht er ook met hen wel uit te komen maar mocht dat niet lukken dan weet ik dat ik bij VW terecht kan. Fijn idee.

Ondertussen ook nogmaals mailcontact met de dealer gehad:
Beste Gert-Jan,

Fijn dat de storingen zijn opgelost! Mocht je een volgende keer weer komen voor onderhoud of anderszins dan drink ik graag even een bakje koffie met je als je tijd hebt. Dan kunnen we even bijpraten. En als er in de tussentijd nog wat is dan verneem ik dat graag van je.
Het is ook voor ons van belang dat we alles zo goed mogelijk doen met klanten die uiteindelijk tevreden zijn. Soms lukt dat helaas niet in één keer, maar de intentie is er. Daarbij is deze situatie ook voor ons een leermoment geweest, hopend dat we hier gezamenlijk beter van zijn geworden.
Uitgaande van een prima en constructieve samenwerking, zoals we dat samen telefonisch besproken hebben, en dat door beide partijen goed is opgelost, kijk ik uit naar een plezierige samenwerking met een klant die erg enthousiast is over zijn auto en ons merk. Mooi om dat te merken en te lezen.
Ik wens je veel plezierige en veilige kilometers toe!

Zo zie je dus dat het uiteindelijk dus best weer goed gekomen is, gelukkig.

Voorlopig rij ik m’n Polo dus even origineel, zonder chiptuning en zonder VCDS-aanpassingen zodat er ook over een wat langere periode gemonitord kan worden. Mocht de auto storingsvrij blijven dan kan ik altijd nog overwegen wat wel of niet weer door te voeren.

Mochten er dan daarna opnieuw problemen voordoen (ook al is dat niet te verwachten) dan weten we simpel hoe we daar weer van af komen.

Zoals gezegd … eind goed, al goed.

Mijn dank gaat uit naar:
  • VW Nederland (voor bemiddeling)
  • Vallei Auto Groep Veenendaal (dealer)
  • JD Enginering Lochem (restore backup BCM)
 
Nou bijna, kom uit ede en bedoel dus eigenlijk ook de chef van vestiging Ede.o_O
Maar goed, zat vorige week te azen op de navigatie van @iichel en daar konden ze mij ook niet direct mee helpen. Het is ook sterk afhankelijk van de ervaring die ze hebben opgebouwd volgens mij.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.2 TSI 90pk 
  • Leuk
Waarderingen: GertJan
In ieder geval goed om te horen dat het voor jou naar tevredenheid opgelost is!
Enige wat ik mij nog afvraag: hebben ze iets gedaan om jou wat tegemoet te komen, behalve het probleem oplossen? Er zullen over en weer wat woorden gevallen zijn, maar vind dat een dealer in zo'n geval best een wat dikkere huid mag hebben dan de klant (zeker als straks gaat blijken dat het helemaal niet aan de tuning of vcds aanpassingen lag)
 
  • Leuk
Waarderingen: GertJan
In ieder geval goed om te horen dat het voor jou naar tevredenheid opgelost is!
Enige wat ik mij nog afvraag: hebben ze iets gedaan om jou wat tegemoet te komen, behalve het probleem oplossen? Er zullen over en weer wat woorden gevallen zijn, maar vind dat een dealer in zo'n geval best een wat dikkere huid mag hebben dan de klant (zeker als straks gaat blijken dat het helemaal niet aan de tuning of vcds aanpassingen lag)
Nee, verder is er niets gedaan, geen andere vorm van tegemoetkoming. Zou het geweest zijn dan was dat mooi maar dat was ook niet mijn doel.
Het enige doel wat ik had was dat de storingen opgelost zouden worden en dat is uiteindelijk gelukt.

Iedereen blij !!!
 
  • Leuk
Waarderingen: Dragonzzz
Update 3
Vrijdag een fikse discussie bij de dealer gehad omwille de storing. Zoals eerder vermeld zou het volgens hun komen door het ontbreken van een zekering.
Yeah Right !!!. Je zet een auto rijdend en zonder storingen stil, doet er niets aan of mee en enkele uren later als je weer weg wil start hij nooit meer en heeft hij, zoals later blijkt, een halve Telegraaf aan storingen in z'n geheugen staan.

Er dan nog van uit gaande dat er een zekering uit is gevallen (al is dat theoretisch bijna onmogelijk gelet op hoe dicht het afdekklepje op de zekeringen zit) zou die zekering dus ergens in de auto moeten liggen. Ik vraag het hoofd werkplaats of de monteur een zekering heeft gevonden en het antwoord is nee.

De beste man in kwestie wijst mij dan ook als schuldige aan voor het ontbreken van de zekering.
Hij wil met een royaal gebaar de kosten wel beperken, kosten voor de mobiliteitsservice, het afslepen en de leenauto kan hij volgens zijn zeggen wel declareren op de mobiliteitsgarantie maar het uitlezen, storingen zoeken en vervangen van de zekering moet hij toch echt op mij gaan verhalen omdat het mijn schuld is.

Er ontstaat een wellus-nietes discussie en ik kap deze discussie dan ook maar af, hier komen we toch niet uit.
Ik vertel de man dat als hij van mening is die rekening te moeten sturen dat hij dat dan maar moet doen en dat ik hem ook onder protest zal betalen maar dat dat wel als gevolg heeft dat hij direct een klant kwijt is die geen goed woord meer over heeft voor hun en dat er ook zeker een brief richting PON gaat over de klachten en hoe ik behandeld ben.

Het gesprek wordt afgekapt en met een royaal gebaar mag m'n auto dan nog wel even gratis bij hun door de wasstraat. Mij dunkt ... dat kan uit, € 200,- voor een zekerringetje (volgens hun zeggen) en een wasbeurtje. Vlot verdiend.

Maar het verhaal gaat verder. Rijd dezelfde middag thuis weg, PDC schiet aan (struikje voor de radar dus terechte melding) maar gaat daarna nooit meer uit, niet met de X op het scherm, niet met de knop op het dashboard, niks meer. Dat K*T-ding blijft maar piepen. Auto van contact en weer op contact en PDC werkt weer zoals het hoort. Ja hoor, daar hebben we dus al weer zo'n spookstoring, grrrrr.

Aangezien ik geen tijd had ben ik niet gelijk naar de dealer gereden maar ik was woest.
De volgende dag weer met de Polo op pad en ditmaal kreeg de navigatie het op z'n heupen, tijdens het navigeren ineens melding "plaats media met geldige navigatie gegevens". Dat kaartje zit er GVD toch gewoon in?

Op de radio niets meer te doen met het ding dus stoppen langs de kant, kaartje er uit, kaartje er weer in en ja hoor, hij doet het weer.
Nog geen 15KM verderop hetzelfde gezeik nog een keer.

's avonds op de terugweg bij starten van de auto ook navigatie weer gestart (zonder dat de SD kaart er uit is geweest) en de gehele terugweg heeft de navi het normaal gedaan. Zondag echter weer hetzelfde ge-eikel met dat K*T ding. Ik dus flink pissig. Maandagmorgen de dealer gebeld maar m'n vaste verkoper was die dag niet aanwezig. Een discussie met hoofd werkplaats lijkt me kansloos na m'n eerdere ervaring met hem.

Dinsdag alsnog contact opgenomen met m'n vaste verkoper en het verhaal uitgelegd, dat ondanks dat alle storingen vrijdag gereset zijn er weer allerhande rare dingen gebeuren. Ook nog maar eens een keer aan hem duidelijk gemaakt dat ik van dat zekeringen verhaal gewoon niets geloof.

Wordt vlak daarna gebeld door het hoofd van de werkplaats en die zegt me maar weer langs te moeten komen, ze gaan er wel weer naar kijken.
Zowel aan de telefoon als eenmaal bij de dealer een flinke discussie met de beste man gevoerd dat het vertrouwen in zowel de auto als de dealer tot een dieptepunt is gedaald. Zeker omdat hij vrijdags mij gewoon als schuldige aanwees voor de storingen en me daar een gepeperde rekening voor zou presenteren.
Heb hem nogmaals uitgelegd, als de zekering er uit is gevallen moet die in de auto liggen en dat doet hij dus niet. Ook maar ff laten weten dat ik er niet van gediend ben om zomaar als schuldige aangewezen te worden. Ondanks dat ik überhaupt niet in de zekeringenkast ben geweest, hij heeft het me niet eens gevraagd, maar gewoon klakkeloos aangenomen. Zo ga je niet met je klanten om.

Hierna krabbelde de man een beetje terug en kwam met de mededeling dat de rekening van € 200,- nog ter discussie stond.
Schijnbaar kunnen die gasten alleen maar lullen en moeilijk luisteren, dus nogmaals het verhaal uitgelegd ... waar is die zekering dan?
En waarom je klant van iets beschuldigen zonder eerst te vragen of ik überhaupt in de zekeringenkast geweest ben.
Heb hem nog maar eens goed duidelijk gemaakt dat als ik wel in de zekeringenkast bezig was geweest en daarna m'n auto niet meer had willen starten ik dan zelf wel zo snugger was geweest om daar zelf te kijken. En ook al had ik dan niets gezien dan had ik het de monteur van de mobiliteitsservice wel verteld, om zijn zoektijd en mijn wachttijd te verkorten.

Eindelijk dringt het dan schijnbaar tot hem door en krijg ik de toezegging dat de rekening komt te vervallen.

Maar goed, daarmee zijn al die spookstoringen nog niet opgelost. Ik maak de man duidelijk straks met de vakantie met de auto van NL naar Azië en terug te willen en ik dan wel wil kunnen vertrouwen op m'n auto. Iets wat op dit moment zeker niet het geval is.

Auto achtergelaten daar en duidelijk gemaakt dat ik hem nu ook niet eerder weer terug wil als dat zekers te weten die spookstoringen er uit zijn.
Kan me niet schelen of dat nu een dag of 3 weken moet duren, die auto moet straks gewoon tip-top in orde zijn.

Nu dus afwachten ... zodra de dealer meer weet wordt ik gebeld.

To be continued ....
Wat een verhaal man
Die 200 euro die hij wilde incasseren zou die van mij nooit krijgen.
Hij moet kunnen bewijzen dat jij bij zekering kast is geweest en dat hij niet.
Dus mensen trap er niet in
Succes in ieder geval zal voor jou duimen
 
Volkswagen  Polo 6 C R-Line  1.2 
Goed te lezen dat alles hersteld is zoals het was en dat jullie er gezamenlijk uit zijn gekomen. Ik ben dan ook zeer te spreken over het feit dat je ook de moeite neemt je verhaal nogmaals te plaatsen met een afwikkeling hier van. Het topic volgende is nu ook goed te lezen dat het wel degelijk wordt opgelost al heeft het lang geduurd.

Kortom fijn dat het nu weer goed zit!
 
  • Leuk
Waarderingen: GertJan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!