Foutcode p0171 - lambdasonde?

Heel erg bedankt voor jullie antwoord.
P0420 = kat defect, altijd. P0171 is de oorzaak van P0420. De oorzaak van P0171 moet achterhaald worden voordat deze vervangen mag worden. Anders mag je over een jaar weer een kat vervangen. Hoe zijn de feultrims, long en short. Hoeveel ms is de injectie duur? En hoe is het onderhoud??


Oh en wat is het CO, CO2, HC, O2 en lambda getal stationair en op toeren?

Note, het vervangen van HO2S-sensoren (lambda sensoren), voor deze storingen is het zelfde als de boodschappenjongen doodschieten. Hij brengt de boodschap, maar doet eigenlijk zelf niks.

Ik heb VCDS dus ik kan deze gegevens normaalgezien wel te pakken krijgen. Echter heb ik nog geen idee hoe, dus dat moet ik nog even uitzoeken. Of iemand die het even kan uitleggen?

Het onderhoud gebeurt altijd stipt op tijd. Op 85k km heeft de dealer een groot onderhoud uitgevoerd, en op 97k heb ik er zelf een gedaan (olie verversen, ALLE filters vervangen, remolie vervangen), volgende keer gaat hij weer naar de dealer, daarna doe ik het weer eens zelf, ...
Hij krijgt ook om de 10k km een flesje Fuel System reiniger.

Ik begrijp volledig dat de lambda alleen de boodschappenjongen is, heb gewoon vroeger nog al nare problemen gehad met de Polo en uiteindelijk bleek het steeds gewoon een of andere sensor defect. Daarom mijn idee naar de lambda.

Wijze woorden mooi gesproken hahaha:mrgreen:

@Brent Verhaegen wat is de status op dit moment?

Ik heb heel wat opgezocht omtrent deze foutcode (P0171) en vaak wordt er verwezen naar een defecte of vervuilde LMM. De mijne was heel vet, en aan de datum gezien ook al 9 jaar oud. Die beestjes kosten niet heel veel en blijkbaar gaan ze vaak stuk door fout te reinigen dus ik heb maar snel een nieuwe besteld. Gisteren besteld, vandaag geleverd, morgen geïnstalleerd.
Mijn redenering: Als de LMM niet goed meer kan meten door vervuild/versleten, kan het goed zijn dat er meet lucht in de motor gaat dan hij denkt. Dus meer lucht = te weinig brandstof in het mengsel = system too lean? ( Ik ken nog niet zoveel van motoren, maar wil het wel graag kennendus ik probeer veel na te denken over wat ik doe, lukt wel niet altijd even goed Stick Out Tongue Maar gelukkig heb ik jullie om indien nodig me op de vingers te tikken)

De foutcode P0420 heb ik al enkele weken niet meer gezien. Zoals @chucknorris zegt wil ik eerst graag de P0171 oplossen voordat de kat mijn aandacht krijgt. Ik heb wel gelijk een flesje JLM Catalytic Converter Cleaner gekocht, dat kan nooit kwaad volgens mij.

Dus morgen de LMM vervangen, foutcode wissen en dan weer op hoop van zegen.
IMG_20170607_174139.jpg
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Dat is GEEN MAF maar een MAP. Heel wat ánders. De MAF meet de hoeveelheid aangezogen lucht en controleerd de EGR. De MAP meet de absolute inlaatdruk. Maw de onderdruk in het inlaat systeem.
 
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4TSI 
Die heeft je polo niet...
Begon ik ook al te denken. Wat er niet is, kan ook niet vuil of stuk zijn.
Ik ga sowieso de MAP installeren, staat ook op de site van Gerrit Speek bij mogelijke oplossingen.

Ik zal ook proberen de data ivm fueltrim etc te meten en hier te posten.

Alvast heel erg bedankt voor alle hulp!

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Ik ben even gaan proberen om met VCDS zo veel mogelijk info te verzamelen. Ook heb ik toch de MAP vervangen, ik heb hem nu toch, dus kan ik hem beter installeren en testen of hij enig verschil maakt.

Motor koud en uit:
Schermafdruk 2017-06-08 08.56.30.png

Motor net gestart:
Schermafdruk 2017-06-08 08.57.11.png

En dan net erna de tijd dat de injectoren inspuiten en de luchtdruk door oude MAP met draaiende motor:
Schermafdruk 2017-06-08 08.58.52.png

MAP vervangen en motor weer gestart: (Geeft dezelfde waarde volgens mij)
Schermafdruk 2017-06-08 09.03.11.png

Na een tijdje zo draaien ging het eerste lambda getal wel langzaamaan omhoog:
Schermafdruk 2017-06-08 09.17.51.png

Via OBD nog even een test uitgelezen:
Schermafdruk 2017-06-08 09.23.46.png

Deze foutcodes zitten er momenteel in:

Thursday,08,June,2017,09:19:37:05031
VCDS Version: Release 15.7.1 (x64) Running on Windows 10 x64
www.Ross-Tech.com

Address 01: Engine Labels: Redir Fail!
Control Module Part Number: 03D 906 023
Component and/or Version: SIMOS91 1.2l 2VG 5415
Software Coding: 0000071
Work Shop Code: WSC 19192 002 1048576
VCID: 5BB20F43993627E668-5000
2 Faults Found:

16555 - Fuel Trim; Bank 1
P0171 - 006 - System Too Lean - Intermittent
Freeze Frame:
Voltage: 0.880 V
Voltage: 0.820 V
Lambda: 0.0 %
Bin. Bits: 00001000
Voltage: 0.860 V
Voltage: 0.760 V
Lambda: 0.0 %
Bin. Bits: 00001000

18528 - Post-Catalyst Oxygen (Lambda) Sensor Correction; Bank 1
P2096 - 007 - Too Lean - Intermittent
Freeze Frame:
RPM: 2112 /min
Mass Air / Rev.: 239.8 mg/str
Lambda: 0.0 %
Voltage: 0.660 V


Readiness: N/A

Met de volgende Freeze Frame:

Freeze Frame Data for address 10
PID02 DTC that caused freeze frame data storage: P0171
PID03 Fuel system 1/2 status: Closed loop, using O2 sensors
... Engine off
PID04 Calculated load value: 47.1 %
PID05 Engine coolant temperature: 83 °C
PID06 Short Term Trim - Bank 1: 3.9 %
PID07 Long Term Trim - Bank 1: 9.4 %
PID11 Intake Manifold Absolute Pressure: 56 kPa abs
PID12 Engine RPM: 2128 /min
PID13 Vehicle speed: 67 km/h


Mijn excuses voor de érg lange post met de vele foto's. Indien dit irritant is zet ik deze direct om naar miniatuur, maar dacht dat het zo misschien net wat leesbaarder was. Ik hoop dat iemand iets met deze gegevens kan.
Alvast heel erg bedankt aan iedereen die het even wil bekijken
 

Bijlagen

  • Schermafdruk 2017-06-08 09.22.36.png
    Schermafdruk 2017-06-08 09.22.36.png
    13.4 KB · Weergaven: 11
  • Schermafdruk 2017-06-08 09.15.49.png
    Schermafdruk 2017-06-08 09.15.49.png
    10 KB · Weergaven: 8
  • Schermafdruk 2017-06-08 09.15.08.png
    Schermafdruk 2017-06-08 09.15.08.png
    9.9 KB · Weergaven: 6
  • Schermafdruk 2017-06-08 09.06.44.png
    Schermafdruk 2017-06-08 09.06.44.png
    9.9 KB · Weergaven: 9
  • Schermafdruk 2017-06-08 09.00.05.png
    Schermafdruk 2017-06-08 09.00.05.png
    9.7 KB · Weergaven: 7
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Lambda met percentages kan ik niks mee. Je zult echt fysiek de uitlaatgassen moeten meten. En tijdens deze meting gelijk de spanning van de HO2S meten.
 
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4TSI 
Lambda met percentages kan ik niks mee. Je zult echt fysiek de uitlaatgassen moeten meten. En tijdens deze meting gelijk de spanning van de HO2S meten.
Ik kan wel de uitgangsspanningen van de lamba's meten, ben je daar iets mee?
Voor het meten van de uitlaatgassen zelf heb ik geen apparatuur, daar zal ik een professionele garage voor moeten inschakelen. Maar dat is eigenlijk wat ik probeer te vermijden (indien mogelijk, maar wat moet dat moet)
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Ik denk dat ik voor die meting professionele apparatuur nodig heb, niet? Zal ik eens kijken of iemand die heeft. Misschien iemand van het forum?

Momenteel heb ik 2 oorzaken van het probleem in m'n hoofd
  • Vacuüm lek of intake lek
  • te lage brandstofdruk
Ik heb vandaag al eens goed geluisterd maar ik kan nergens een sissend geluid horen. Ook heb ik alle vacuüm leidingen die ik herken eens losgekoppeld, bekeken en weer vastgezet. Aan de intake kan er natuurlijk ook een lek zijn maar daar kan ik niet goed bij. Iemand nog tips om dit soort lekken te vinden?

De brandstoffilter is eind vorig jaar vervangen door een nieuwe, dus die is normaal gezien ok. Dan blijft nog de brandstofpomp en de injectoren over. Ik hoop dat de injectoren nog goed zijn door het regelmatig gebruiken van Fuel System Cleaner. Is er een manier om te testen of de injectoren nog goed zijn, en of de brandstofpomp z'n werk nog doet?
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
@chucknorris de kat was bij mijn ex polo niet defect! Dus niet "altijd" stuk..
Ik heb ook de indruk dat de mijne niet stuk is. Heb deze foutcode maar eenmalig gezien een tijdje terug en nu blijft deze weg. Zou wel een opluchting zijn als die nog een tijdje mee kan.

Hopelijk zorgt de Catalytic Cleaner die ik heb gekocht dat eventuele onzuiverheden in de kat opgelost worden.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Ik probeer ook zo kritisch mogelijk mee na te denken, en veel op te zoeken.
Een optie is ook dat het probleem niet zit in het luchtsysteem maar in het brandstofsysteem.

Ben daarnet even langsgeweest bij de lokale garage om te vragen of ik even een brandstofdrukmeter mag lenen. Die hadden ze niet want brandstofdruk wordt tegenwoordig uitlezen met de computer, zei die man.
Ik dus naar VCDS, en blijkbaar staat in Engine 01 Measuring Block 141 de brandstofdruk. Mijn Polo is spijtig genoeg niet uitgerust met een Fuel Pressure sensor, dus daar staat bij mij lekker niks.
Achtten jullie het mogelijk dat er een brandstofdrukprobleem is? Ik kan zelf een drukmeter kopen voor ong. €25, maar als jullie denken dat het probleem hier niet zit dan begin ik er niet aan.

Verder dacht ik ook aan de injectoren. Blijkbaar kan je met een lange schroevendraaier een soort stethoscoop maken waarmee je het openen en sluiten van de injector kan horen.
Heb dit even gedaan en ik vind dat de derde injector echt wel wat stiller klinkt de de andere 2. Ik heb ook geprobeerd hier een filmpje van te maken. Het geluid hierop is net wat minder duidelijk, maar als je goed luistert, lukt het wel.
https://goo.gl/photos/EeuVgfQHm1MNogiC8

Misschien is de injector aan z'n einde aan het geraken? Of is hij vervuild vanbinnen? Of gewoon toeval?
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Een te arm mengsel kan door een te lage brandstofdruk komen, maar ook door een te lage opbrengst met een goede druk
Dus best even de brandstofdruk meten om te kijken of daar geen problemen zitten?

Hoe bedoel je juist met een te lage opbrengst? Ben niet helemaal mee [emoji12]

Ik heb vandaag even de injectoren eruit gehaald, geprobeerd zo goed mogelijk te reinigen met brake cleaner, maar dat loste ook niks op. Heb wel gemerkt dat hij daarna stilstaand vlotter liep.
5364b7faee30ae1ec273d6ec5c98fe04.jpg
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Nee hoor. Ik meen iets van een liter in 20 secondenStick Out Tongue
Oh da's iets makkelijk dan. Dus maatbeker onder brandstofleiding, iemand contact laten opzetten, 20sec wachten, contact uit en dan meten hoeveel eruit is gekomen.

En als er inderdaad ongeveer een liter is uitgekomen, dan kan ik er ook van uitgaan dat de druk goed is, toch?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!