Foutcode p0171 - lambdasonde?

Vandaag bij de lokale Bosch Service garage even de brandstofdruk laten meten. Deze komt uit op 4,4 bar met draaiende motor. Die kan dus ook weer van het lijstje met mogelijke oorzaken geschrapt worden.

IMG_20170613_155833.jpg

Ze hadden wel een opmerking voor met.
Ik heb m'n lambdasonde vervangen door een nieuwe van Bosch, maar bij de nieuwe zat er geen connector. Daarom heb ik de connector van m'n oude lambdasonde eraf geknipt en deze op de nieuwe lambdasonde gesoldeerd.
IMG_20170613_165914.jpg

Blijkbaar mag je absoluut niet solderen aan draden van een lambdasonde, maar moet je de bijgeleverde connectiekit gebruiken. Heb dit dan maar gedaan maar ik betwijfel of dit een verschil gaat maken.

IMG_20170613_173203.jpg IMG_20170613_173353.jpg

De garagist vertelde me dat bij mijn bij de 3 cylinder motoren van VW de distributieketting een paar tanden kan verspringen wanneer de oliefilter te lang uit de motor wordt gehaald bij een onderhoud. Dan loopt alle olie weg bij de kettingspanner en wanneer de motor weer wordt gestart met nieuwe olie, is deze nog niet bij de kettingspanner, waardoor deze kan verspringen. Er zijn nieuwe kettingspanners beschikbaar met een ingebouwde veer waardoor dit niet meer kan gebeuren.

Mocht de verandering aan de draad van de lambdasonde niks op brengen, dan ga ik ze eens vragen om te kijken of de ketting nog goed ligt. (Konden ze blijkbaar meten/bekijken zonder de motor open te halen) Dit is iets waar ik in ieder geval niet zelf aan begin Stick Out Tongue
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Had ik inderdaad zo gedaan. Elke ader gesoldeerd en apart ingepakt met krimpkous. Daarna nog een krimpkous om alles bij elkaar te houden. En dan nog wat groene 'elektrische' plakband om het wat af te schermen.

Wist echt niet dat je daar niet aan mag solderen. In mijn hoofd was solderen een beter connectie dan zo'n kitje kan bieden.

Kan je me eens uitleggen wat zo'n kitje beter kan doen dan een goede soldeerverbinding?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Ik zou zelfs zo'n kitje niet gebruiken. De lambdasonde meet de hoeveelheid O2 in de uitlaatgassen tov de buitenlucht. De hoeveelheid O2 in de buitenlucht meet hij via de bedrading (daarom is dat ook aluminium ipv koper, dit geleid zuurstof beter), de lengte van de bedrading is door de fabrikant uitgemeten voor een correcte meting, maak je deze langer óf korter, dan klopt het niet en krijg je storingen. Ik zou zelf enkel een originle sonde monteren
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4TSI 
Lekker bezig... Een soldering is inderdaad beter dan wat dan ook, alleen niet in het geval van een Lambdasonde... Maar goed, heb je weer iets geleerd zullen we maar zeggen heo_O.

Zie dit probleem wel richting een lucht lekkage gaan... Had toevallig vandaag een Passat met de zelfde storingscode als jou polo 'P0171 - System Too Lean '. Na diagnose blijkt deze lucht aan te zuigen langs z'n krukas keerring... Motivatie: motor krijgt lucht waarvan hij geen weet heeft omdat dit niet is gemeten door MAP en/of MAF. Inspuit hoeveelheid blijft gelijk waardoor er inderdaad een te arm mengsel ontstaat... Na het aansluiten van een rookmachine op het blok kwam er een rookpluimpje uit een gaatje onder bij de bak/carter verbinding.

Niet dat dit jou specifieke probleem zal oplossen, jij hebt namelijk een ander soort krukas sensor. Dient even als voorbeeld wat valse lucht aan kan richten...

Zulke code's ontstaan soms ook als de olie vuldop of pijlstok scheef/verkeerd gemonteerd zitten. Klinkt lullig, maar ook dat gebeurt.

Werk eerst P0171 weg, daarna de andere.
 
Volkswagen  Polo  1.4 80pk 
Bedankt voor jullie bericht beide :)
Bosch verkoopt deze sonde als officiële vervanger voor de originele lambdasonde die ik had. Las er ook goede reviews over en was een pak goedkopere dan sondes van andere (voor mij nietszeggende merken) met wel de originele connector. Daarom heb ik beslist deze te nemen.

Heb er inderdaad weer een hoop van geleerd ;) momenteel staat de foutcode weer in 'pending' maar het motorlampje brandt nog niet. Waarschijnlijk zal dit nog wel komen.
Ik zal eens gaan vragen bij de garage of ze ook zo'n smoke test kunnen uitvoeren. Bedankt voor de tip!
Indien dit niets opbrengt ga ik langs bij de dealer om een originele sonde te bestellen.

Momenteel is de enige foutcode die er is de P0171. Heb al een hele tijd geen andere codes meer gezien dus ik hoop dat die P0420 van de katalysator iets eenmalig was.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
  • Leuk
Waarderingen: Polovl
Vandaag met de Polo even langs geweest in de garage. Daar hebben ze met allerlei diagnose- en meetapparatuur zoveel mogelijk componenten en leidingen/darmpjes nagemeten.
Met als resultaat:
  • Darmpje carterontluchting lichtjes geperforeerd
  • Klep carterontluchting sluit niet meer goed af
Heb deze uitleg en demo gekregen van de monteur: Als de olievuldop losgehaald wordt met draaiende motor mag deze even sputteren, maar dan slaat de carterontluchting onmiddelijk aan/uit waardoor die overschot aan lucht wordt weggezogen en de motor weer zo wat beter begint te lopen. De mijne valt zo goed als stil wanneer dit gedaan werd.
En als dan waar het darmpje weer het motorblok ingaat na de klep (weet niet hoe echt beter omschrijven), wordt afgesloten hebben we wel het beoogde resultaat.
(Weet niet of m'n uitleg volledig correct is, maar heb het toch zo begrepen)

Ik ga morgen dus een langs bij de dealer om zo'n nieuwe klep en darmpje te bestellen.
Van de klep heb ik het onderdeelnummer (03D 103 765 A), maar van het darmpje wat eraan hangt kan ik niets terugvinden. Gelukkig is het darmpje al wel tijdelijk gemaakt mbv wat overschot darm.

IMG_20170627_185136.jpg
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Inderdaad. En de valse lucht die sowieso wordt aangezogen (door een oliedop of oliepeilstok die nooit perfect kan afsluiten) kon hij niet meer goed wegzuigen door de kapotte carterontluchtingsklep.

Het darmpje had een heel minuscuul gaatje, wat met het blote oog bijna niet te zien was. Alleen bij het buigen van het darmpje, kwam het wat tevoorschijn.
Waarschijnlijk zal een combinatie van beide het probleem zijn.

Dus ik vanochtend als eerste in de rij bij de dealer om prijs te vragen, en tot mijn verbazing alles goedkoper dan dat ik het zelf ergens zou bestellen. én nog sneller geleverd ook. Dus maar snel besteld, morgenvroeg gaan afhalen en dan hopen dat alles eindelijk achter de rug is :)
IMG_20170628_090902.jpg
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
  • Leuk
Waarderingen: Polovl en kawazxr
De euforie van deze morgen (joepie, onderdeeltjes zijn binnen!) is vanavond weer omgeslagen en teleurstelling.
De klep voor carterontluchting en het kapotte darmpje zijn vervangen, maar na een kort ritje stond de foutcode weer present.
IMG_20170629_215308.jpg
Wanneer je de oliedop lichtjes los haalt, en zo opzettelijk valse lucht toevoegd, reageert hij er nu wel minder fel op. Motor blijft mooier draaien als ervoor.

Waar het darmpje het rubberen koppelstuk ingaat, zit het nogal los naar mijn idee. Wordt er maar gewoon in geschoven.. Dus morgen wat extra ringetjes met schroef erop zetten. Baat het niet, dan schaadt het ook niet.
Zoektocht gaat dus spijtig genoeg weer verder.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Uiteindelijk vorige week naar de dealer geweest om een afspraak te maken om het door hen te laten onderzoeken en herstellen.
Mocht hem deze dinsdag binnen brengen en ben hij vrijdag weer kunnen gaan ophalen.
Eerst vonden ze ook niet wat het probleem was. Dinsdag en woensdag dus geen resultaat.
Donderdag vonden ze een lekje in de afdichting van de inlaatcollector. Hebben ze dan nieuwe afdichting voor besteld en erop gezet. Tot zover blijft het lampje uit en komen er geen meldingen terug.

De afdichting was €46 excl. BTW, dus dat valt nog mee. Spitjig genoeg hebben ze er hele hoop dure uren achter moeten zoeken, dus dat was minder prettig. Maar het is nu opgelost en ben opgelucht dat het niks erger was.

Ik heb wel gemerkt dat sinds hij hersteld is hij naar mijn gevoel een heel stuk minder pittig is. Het is een atmosferische motor dus kan die extra lucht die langs die opening naar binnen kon ervoor gezorgd hebben dat hij wat pittiger was?
Zeker boven 2500tr/min is hij minder krachtig en klinkt hij ook wat minder.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Allright dan ben ik gerust gesteld. ;)

Heb geen idee hoe groot het lek was. Dacht dat hij door het lek misschien extra lucht naar binnen kon zuigen waardoor er wat meer vermogen kon worden opgewekt.

Ondertussen is de universele lamnbdasonde weer vervangen door een origneel exemplaar. Kon ik voor €20 oppikken op de sloop dus alles is weer zoals het hoort.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
De zoveelste keer dat ik dacht dat alles gemaakt was en blijkt dat het toch niet in orde is.
Gisteren brandde het motorstoringslampje weer, dus eens uitgelezen, en er is zelfs een DTC bij gekomen : P2096..

Nu staan er dus 3 in, P0171, P0420 en P2096.
Maar direct terug geweest naar de dealer waar hij binnen was geweest en direct weer een afspraak gemaakt voor volgende maandag om hem weer binnen te brengen.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20171018-174128.png
    Screenshot_20171018-174128.png
    49.4 KB · Weergaven: 20
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!