Foutcode p0171 - lambdasonde?

Geen nieuwe pakking dus?
Dit is zoizo niet goed, valse lucht dus je mengsel verhouding klopt niet.
Ik zou dit eerst even oplossen dmv een nieuwe pakking met juiste aanhaal momenten voor de bouten van de inlaat.

Die lekkage/zweten zal niet het probleem veroorzaken.

Ik heb toch niet al te veel vertrouwen in deze pakkingen. Zeker omdat je wat corrosie ziet op het metaal van de motor , nét waar de pakking zou moeten aanklemmen tegen de motor en er nu belletjes tevoorschijn komen. (BTW hoe kan een inlaat belletjes veroorzaken? Die zuigt toch lucht ipv blazen?)
Ookal heb ik op factuur wel staan dat deze vervangen zijn door de dealer..
Ik ga morgen bij de VW dealer nieuwe pakkingen bestellen en zelf plaatsten.

Ik wou even het onderdeelnummer van deze pakking opzoeken en kwam op de tekening het volgende tegen:
Het lijkt wel alsof er 2 pakkingen tussen moeten? Of hoe moet ik deze tekening interpreteren? Nr 2 en nr 3 op de tekening
Legenda:
2) Seal - 03D129717B
3) Seal - 03D133073

Moeten deze misschien over elkaar geplaatst worden?
Of moet er hier een keuze gemaakt worden uit 1 v/d 2 onderdelen?
Of als je 1 (inlaat zelf) koopt, zit nr 2 en nr 3 er al bij?

1592342682189.png
Bron: http://www.oemepc.com/vw/part_singl...133/subcategory/133020/part_id/3707271/lang/e
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Ben deze morgen bij de VW dealer langs geweest om de onderdelen te bestellen. Blijkbaar wilt de accolade ({) zeggen, dat als je nr 1 (de hele inlaat) besteld, je er nr. 2 en nr. 3 bijgeleverd krijgt.

Heb de volgende onderdelen besteld
  • 3x 03D 129 717 B - Afdichting inlaat (VW versie) (nr 2 op tekening)
    1592390345725.png
  • 3x 03D 129 717 A - Afdichting inlaat (Skoda versie) (nr 2 op tekening)
  • 1592390400434.png
  • 1x 03D 129 717 B - Afdichting gasklephuis (nr 3 op tekening) Was niet duur en als alles toch uit elkaar is kan ik deze beter vervangen.
Ik heb zowel de Skoda- als VW-versie van de inlaatafdichting besteld. Beide zijn bestemd voor mijn motor (BBM), alleen ziet de Skoda afdichting er veel dikker uit. Dit omdat ik vind dat de originele VW afdichting er maar losjes en vreemd bij zit.
Kan ik beide proberen, en zien welke het beste werkt.
Bedankt voor al jullie hulp tot nu toe!
 

Bijlagen

  • IMG_20200615_214714.jpg
    IMG_20200615_214714.jpg
    1.3 MB · Weergaven: 8
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
@Johan (Weer een post vol foto's, hoop dat jullie dat niet erg vinden)
Ik heb in begin van de week het inlaatspruitstuk al even gedemonteerd en de afdichtingen + de vlak van de motor schoongemaakt.
Na het schoonmaken heb ik nog steeds een inlaatlek (belletjes) dus daarom dat ik nu de afdichtingen ga vervangen.

En afbeelding van het vlak vóór het schoonmaken (Zie donkere/bruine gedeelte aan bovenkant van de linkse 'inlaat', dat is ook waar de bubbeltjes vandaan komen)
IMG_20200615_205756.jpg

Een afbeelding na het schoonmaken met een plastic schraper, om het maken van krassen te vermijden. Raden jullie aan het vlak nog verder proberen schoon te maken? Met de vinger voelt het vlak wel volledig plat aan.
Misschien kan ik proberen 'de vlekken' nog te verwijderen met wat metal polish/compound? Wat raden jullie hier aan?

IMG_20200615_213304.jpg

Ben de Skoda (groen) en VW (zwart) afdichingen deze morgen gaan afhalen bij de dealer. Ga ze zsm installeren. Denk dat ik met de Skoda versie ge beginnen.
IMG_20200618_095031.jpg
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Polish laat meestal wel residue achter, daar zou ik niet aan beginnen. Wat je wel zou kunnen doen is met een schuursponsje en een beetje water (ooit gezien bij ChrisFix) de iets hardnekkigere vlekken proberen te verwijderen. Immers, hoe vlakker alles is, hoe beter lekvrij het spruitstuk is.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
  • Leuk
Waarderingen: Brent Verhaegen
Gisteravond de gereedschapskoffer nog maar eens bovengehaald en de nieuwe inlaatspruitstuk-afdichtingen geïnstalleerd.
Hieronder de oude afdichtingen + vlak van motor
IMG_20200619_174945.jpg
IMG_20200619_174950.jpg

Nieuwe afdichtingen + gereinigd motorvlak
IMG_20200619_183853.jpg
IMG_20200619_182236.jpg

Motorvlak lichtjes opgeschuurd met een fijn schuurpapiertje, en er daarna nog eens over geweest met een schuursponsje. Als laatste weer ontvet met isopropyl-alcohol. Zoals @Robin zei, moest het geen spiegel worden, maar het is er toch niet ver naast.
Daarna de nieuwe Skoda afdichtingen erin. Deze zijn wat dikker en zitten naar mijn gevoel veel strakker op hun plek dan de VW afdichtingen.
Inlaatspruitstuk weer gemonteerd en alle bouten op 20Nm moment vast gezet (uit m'n Haynes handboek voor de Polo 9N)
ChrisFix would be proud of me.

Gasklep had ik ontkoppeld om het inlaatspruitstuk los te krijgen, dus deze ook weer ingeleerd en gekalibreerd met VCDS.

Motor dan laten opwarmen naar bedrijfstemperatuur maar spijtig genoeg weer geen verandering in de fuel trims.
Long term fuel trim blijft op 14% hangen.
Short term fuel trim schommelt ergens tussen -4 en +7% (maar is meestal positief bij stationair draaien)
Bij gas geven zakt de short term fuel trim naar -10 tot -20% (wat volgens ik gelezen heb duid op een vacuümlek en geen brandstofprobleem?)

Na een testritje kwam P0171 foutcode als pending weer terug.

Voor de zekerheid toch nog maar even de test met het zeepwater gedaan, en tot mijn verbazing komen er op dezelfde plek nog steeds belletjes tevoorschijn.
Ik begrijp ook niet goed waarom daar belletjes gevormd worden.. Tijdens stationair draaien is de luchtdruk in het spruitstuk~30kPa. In buitenlucht is de druk ~1000kPa. De belletjes zouden dan toch naar binnen (in de inlaat) moeten worden gezogen, en niet naar buiten?
Duid dit dan wel degelijk nog steeds op een lek daar? Of is er wat anders aan de hand?

Hebben jullie verder nog ideeën?
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Wat ik me kan voorstellen is dat de zeepsop daar warm/heet wordt en zodoende de belletjes creëerd. Nu vertel je ook dat je gasklep weer los is geweest, is deze wel ook met een goede pakking afgedicht?

Heb je een bus remmen reiniger ter beschikking? Daar kun je vaak goed mee controleren of er ergens valse lucht getrokken wordt aangezien daarmee het motortoerental verhoogd als dat naar binnen gezogen wordt.

Het mooiste is als je iemand kent met een rook-snuffel machine.

Met deze negatieve fuel trim zou je inderdaad wel een vacuüm lek verwachten
 
Ik ben op zoek gegaan naar een garage met een rookmachine, hier in de buurt. Niet gevonden, maar na het uitleggen van m'n probleem wel een tip gekregen om het brandstofgedeelte eens na te kijken. Dus maar gedaan

Origineel zat het OEM VW brandstoffilter 6Q0 201 051 C onder mijn Polo gemonteerd, dit filter heeft een volgens ETKA een 4 bar drukregelaar.
Ik heb het VW brandstoffilter na 100k km vervangen door een Bosch F3006. Volgens de stempel op het filter zelf heeft deze ook een 4 bar drukregelaar

IMG_20200626_114558.jpg

Nu, als ik aan mijn motor de brandstofdruk meet , krijg ik een druk die lichtjes schommelt (met draaiende motor) tussen 2.8 en 2.9 bar.


Het is toch de job van de drukregelaar om de brandstofdruk stabiel te houden rond 4 bar? Of limiteert deze de druk op max 4 bar? Waaruit ik dus kan veronderstellen dat de brandstofpomp niet genoeg flow geeft om deze druk op te bouwen?

De foutcode kwam reeds naar boven met het OEM VW filter, dus ik vermoed niet dat er iets mis is met beide filters/drukregelaars..

In mijn Haynes werkplaatshandboek voor de Polo 9n staat de "gereguleerde brandstofdruk" aangeduid als 2.5 bar. Of dit minimum, maximum of nominaal is, kan ik hieruit niet afleiden.

InkedIMG_20200701_160118_LI.jpg

Ik ben van plan om eens een flow test van de brandstofpomp te doen (30sec laten pompen, en hoeveelheid opgepompte brandstof meten) maar ik weet nog niet goed hoe ik de pomp 30 sec kan laten draaien.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Ik snap dat je je injectoren in een ultrasoon bad hebt gelegd... Al heb ik begrepen dat je met injectoren (ultrasoon) reinigen ook de injector intern moet laten bewegen, m.a.w.; klepje open/ klepje dicht. Heb je al gekeken wat het doet als je injectorreiniger gebruikt? Mijn vader heeft een S60 2.0T (directe inspuiting) en had ook problemen aan zijn brandstofsysteem, dit was sinds de introductie van E10 in Belgie (tank je E10?) - ik heb hem sindsdien gezegd noooit meer E10 te tanken, er zijn 2 flacons injectorreiniger door gegaan (1 op een bijna lege tank, die helemaal leeg rijden - en eentje op een volle tank). Inmiddels zijn we bijna 3 jaar verder, bijna 30.000km en het probleem heeft zich nooit meer voorgedaan. Dus ik ben benieuwd of je E10 tankt en of het soelaas biedt om injectorreiniger te gebruiken. Zelf rijd ik op LPG, maar tank ik ook alleen premium brandstof (vanwege houdbaarheid met E10, maar ook het feit dat bij mij de benzine injectoren ook voor LPG gebruikt worden - als ik heel lang niet op benzine rijd start hij soms niet in 1x koud, maar als ik dan weer een goed stuk op E98 heb gereden op de snelweg, is alles weer vanouds, heeft ook met de long term fuel trim % temaken )

Ik hoop dat je het snel opgelost krijgt! Niets vervelender dan continu met storingen zitten...
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
Via-via heb ik een VW handleiding gekregen om de brandstofpomp te controleren. Dit gisteren maar eens gedaan
Kort gezegd moet de retourleiding van het brandstoffilter (met ingebouwde drukregelaar) worden gehaald, plastic buisje op het filter aansluiten en in een maatbeker hangen, en de pomp dan 30 sec laten draaien. (Ik heb dit gedaan door een 12V 6A DC voeding aan te sluiten op de pomp zelf)

1593770101126.pngIMG_20200702_183448 (1).jpg

Afhankelijk van de voedinspanning zou er dan een bepaalde hoeveelheid brandstof uit de retoursaansluiting van het filter moeten komen. Aan deze hoeveelheid kan je afleiden of de pomp nog goed is.

1593770161631.png

Deze test gedaan, en er kwam geen druppel brandstof uit de retoursaansluiting van de filter. Test 2 keer herhaald, maar er kwam niets uit. Ik hoorde de pomp wel draaien (net zoals bij het op contact zetten van de wagen).
Tijdens de test heb ik de brandstofdruk aan de motor eens gemeten en deze kwam weer net onder 3 bar uit. De pomp was dus wel degelijk aan de slag.

Toen ben ik op de volgende gedachtegang gekomen:
De drukregelaar in het brandstoffilter probeert 4 bar druk op te bouwen, maar de pomp pompt maar tot net onder 3 bar. Dus het is normaal dat er niets uit de retoursleiding van de drukregelaar/filter-combinatie komt, er is namelijk geen overschot aan brandstof..
Brandstofpomp vervangen lijkt me dus aan de orde?

Dus ik en maar eens gaan kijken om een nieuwe brandstofpomp te bestellen. De pomp (vanuit de fabriek) die nu in mijn wagen zit is 6Q0 919 051 F
Dit is een VDO pomp met (VDO)onderdeelnummer A2C53021868
Als ik deze pomp ga opzoeken zie ik dat deze maar een opvoerdruk heeft van 3 bar https://www.autodoc.be/vdo/1736927
Dit terwijl een Hella of Bosch pomp die als vervanging voor hetzelfde onderdeelnummer (6Q0 919 051 F) een 4 bar opvoerdruk hebben https://www.autodoc.be/hella/13765491

ETKA toch nog maar eens nagekeken, en er hoort een 4 bar filter/drukregelaar onder mijn wagen te zitten, maar ook pomp 6Q0 919 051 F (met 3 bar druk) is correct volgens ETKA.
Beetje verwarrend allemaal.
Ik ben aan het twijfelende de pomp te vervangen door een 4 bar exemplaar. Dit is toch 25% meer brandstof die wordt ingespoten voor dezelfde injectietijd, en dat zou het probleem misschien wel kunnen oplossen.
Jullie idee hierover?
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
4 bar lijkt me wel vrij veel, mijn collega heeft zijn 3 bar exemplaar in zijn Leon 1.8 20vt vervangen voor 4 bar om zodoende met wat andere upgrades op 240 - 260 pk te komen. Lijkt mij wat overdreven voor een 1.2 motortje.. naar mijn idee zou 3 bar gewoon voldoende moeten zijn.
Inderdaad, lijkt me sterk dat het aan de brandstofdruk ligt. E10 is gewoon echt geen goede brandstof, die 10% bio-ethanol doet meer kwaad dan goed, ethanol is hygroscopisch, trekt water aan en brengt allerlei andere nare dingen met zich mee. https://autodiagnose-eric.nl/nieuws...d-waarom-wij--geen-e10-brandstof-advieseren-- dit als voorbeeld, maar ook de auto van mijn vader - Volvo S60 2.0T - sinds wat injectorreiniger en gewoon E5 tanken (dus Euro 98 of super in duitsland), geen enkel probleem meer. Heel simpel toe te passen, het is heel mooi dat overheden willen "verduurzamen" op deze manier, [off-topic]maar wat m.i. een betere oplossing is, is voor woon-werk verkeer speed pedelecs oid stimuleren, dat heeft echt een betere milieu-impact. [/off-topic]
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
  • Leuk
Waarderingen: IwanD
Mag ik even storen?
Facts:
- pomp levert 3 bar
- Filter heeft een drukregelaar van 4 bar
- gemeten op de injector rail heb je 2,8 bar

Uitleg:
Volkswagen heeft jou autootje ontwikkeld om te functioneren onder een bepaalde brandstofdruk (2.5-2.9bar als voorbeeld).
Om te kunnen waarborgen dat deze druk ten alle tijde word behaald heeft Volkswagen een pomp gebruikt met een overcapaciteit (3 bar). Op deze manier zal de pomp altijd de juiste druk kunnen leveren naar de brandstofrail. Op de brandstofrail zit een vacuumpotje die de brandstofdruk in de rail constant houd door een klepje te bedienen die naar de retourleiding gaat. Op deze manier zal alle overtollige brandstof retour gepompt worden naar de brandstoftank.
Echter heeft Volkswagen niet alleen een minimale brandstofdruk gespecificeerd, ook een maximale brandstof druk in het geval van een fout situatie. In jou geval zal dit dan 4 bar zijn. Mocht, door welke reden dan ook, jou brandstofpomp ineens 5 bar eruit rammen, zal de regelaar in jou filter deze reguleren naar een "veilige" 4 bar. Dit is de maximale druk die leidingen en aansluitingen kunnen waarborgen.
Nu kan het best zijn dat het voorfilter in de tank vervuilt is en de pomp hierdoor niet voldoende flow levert naar de motor toe. Op deze manier kan de pomp WEL de 3 bar druk opbouwen, maar is de flow te laag waardoor de motor onder belasting te arm gaat lopen.

Dat is mijn theorie haha!

Succes! ik zou de pomp eens demonteren, schoonmaken en misschien wel gewoon vervangen!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!