Foutcode p0171 - lambdasonde?

Omdat een nieuw stuk flexibel uitlaat bij de dealer laten plaatsen veel te duur is, heb ik zelf het hele stuk uitlaat van aan de katalysator tot na de middendemper zelf vervangen voor 10% van de prijs van wat de dealer vraagt.

Nieuwe uitlaat.jpeg

IMG_20171125_100644.jpg
Heb deze voor €60 op de kop kunnen tikken, en dan heb ik opeens een heel nieuw stuk.

Bij het deïnstalleren van de oude uitlaat kwam de het flexibele deel zelfs helemaal los, dus dit was zeker aan vervanging toe.

IMG_20171125_130450.jpg IMG_20171125_130457.jpg

Heb dan ook een nieuwe afdichting tussen de katalysator en de uitlaat geplaatst. Ook de het koppelstuk tussen de 2 stukken uitlaat heb ik vervangen door een nieuw deel. Hierin heb ik ook wat gun gum gedaan zodat alles zeker volledig gasdicht is.

Spijtig genoeg stond na een kort ritje de foutcode er weer in. Dit stuk uitlaat was zeker aan vervanging toe gezien de hoeveelheid roest, maar dit was toch niet de oplossing voor het probleem.
Begin een beetje zonder ideeën te raken van wat nog te doen. De dealer weet het duidelijk ook niet goed
 

Bijlagen

  • IMG_20171125_100644.jpg
    IMG_20171125_100644.jpg
    1.2 MB · Weergaven: 10
  • IMG_20171125_130450.jpg
    IMG_20171125_130450.jpg
    2.9 MB · Weergaven: 8
  • IMG_20171125_130457.jpg
    IMG_20171125_130457.jpg
    3 MB · Weergaven: 8
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
  • Leuk
Waarderingen: iichel
Ondertussen heb ik het volgende gedaan
  • Lambdasonde voor katalysator vervangen
  • MAP sensor vervangen
  • Afdichting inlaat vervangen
  • Alle dichtingen verstuivers vervangen
  • Klep carterontluchting vervangen
  • Gasklephuis opnieuw gecalibreerd met VCDS
  • Uitlaat tot na middendemper vervangen
Brandstofdruk heb ik ook laten nakijken, die is goed. Ook de injectoren zijn al eens doorgespoeld.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Ah oke :mrgreen:
Ik heb eventjes wat rond gezocht over het inleren van sensoren bij de 9N3 en kan alleen wat vinden over het gasklephuis dat kan worden ingeleerd.
Voor de rest kan ik er niet veel over vinden.

Het enige wat ik zelf nog kan bedenken is een fout bij (de dichting van) het gasklephuis, of een injector met kuren.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
4-gas waardes posten (stationair en verhoogt toerental), tegerlijkertijd de HO2S voltage meten en ook posten. Waar staat je short en long feultrim op?

Hoe kan ik die 4-gas meting het best/niet te duur laten uitvoeren? Best de dealer of een onafhankelijke garage contacteren en vragen of ze deze test kunnen uitvoeren?
Kan het lambdavoltage zo worden uitgemeten of moet er tijdens de meting een multimeter worden aangesloten?

De fueltrim waardes ka ik via VCDS uitlezen en die laat ik zsm mogelijk weten. Hoe lang moet de motor draaien voor de short term fuel trim? En op stationair of al rijdend?

Bedankt voor het meedenken ! :)
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Lambda voltage kun je ook gewoon uit VCDS halen!

De short fuel trim wijzigt vrij snel, deze zal nooit heel lang hoog zijn, als de short fuel trim bijvoorbeeld lang op +15% staat gaat hij je long fuel trim verhogen zodat de short weer kleiner wordt.. de long fuel trim is dus veel belangrijker!

een viergasmeting kan in Nederland bij elk APK keuringsstation, hoe dat ik België zit weer ik niet, maar zou lekker voor een universele garage gaan, scheelt weer wat centen :)
 
Nieuw Lambda voltage kun je ook gewoon uit VCDS halen!

Ja bovenstaande post mag ik niet citeren maar ik doe het toch even. Het uitlezen van de voltage is leuk, maar dit is een waarde geïnterpreteerd door de computer. Wat nou als er een weerstand in de draad zit, et cetera, of misschien een defect in de ECM, ook dit mag niet uitgesloten worden. Dan weet je nog niet genoeg. Gewoon een goede voltmeter (scope is pré) er aanhangen en kijken wat er uitkomt.
 
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4TSI 
Daarnet even bij mij op de hogeschool bij de afdeling autotechnologie langs geweest.
Heb een afspraak gemaakt voor volgende week dinsdag een 4-gas meting. De mensen/docenten daar kunnen ook ineens de waardes interpreteren en even mee denken wat het probleem kan zijn.
Mochten we niks vinden zien ze het ook zitten van even de rookmachine eraan te hangen om te kunnen nakijken op lekken in het luchtsysteem.

Ben blij dat zij zo bereidwillig zijn. Zo kan ik er veel van leren, en toch ook een hele hoop besparen. :)
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Zoals eerder vermeld ga ik dinsdag de 4-gas test laten uitvoeren en ik wil het liefst goed voorbereid zijn, dus ik heb nog even een vraagje. @chucknorris vroeg om ook het voltage van de lambdasonde te meten tijdens deze test. Op welke manier kan ik dit het best moeten?

Een multimeter en eventueel een scope heb ik wel ter beschikking, maar ik zie niet goed hoe ik nu precies aan de signaaldraad zelf geraak.
De connector openhalen gaat volgens mij niet lukken want dan kan de ECU het brandstofmengsel niet meer goed bepalen en komen er valse waardes uit de 4-gas test.
Jullie een idee ? :)
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
  • Leuk
Waarderingen: Polovl
Vandaag even met de Polo langs geweest op het autotechnologiecentrum van de hogeschool waar ik zit.
Door een uitgelopen les had de docent spijtig genoeg weinig tijd, dus wou hij liever een nieuwe afspraak maken voor donderdag wanneer hij er meer tijd kan aan besteden.

Hij wou wel snel eventjes kijken om te zien of hij niks voor de hand liggends kon vinden.
Hij startte hem eventjes en na een tijdje te luisteren deed hij naar zijn collega het teken van 'Hoor jij dat ook?'
Ze wisten nog niet zeker wat het was, maar gaan er vermoedelijk donderdag meer tijd aan besteden en ook de gastest doen.

Ik heb daarstraks even gefilmd (gaat meer om het geluid, video is redelijk donker) wanneer hij koud was en na een stukje autostrade van 45min.

Koud: https://photos.app.goo.gl/lnrio4oxHtPSspBG3
Warm: https://photos.app.goo.gl/pu18uiZTxlehGeo73

Kunnen jullie wat abnormaal horen? Ik vind dat wanneer hij koud is er om de 2-3sec een 'Brrr'-achtig geluid komt. Beetje moeilijk om te omschrijven in tekst. Dit geluid kan ik niet horen als hij warm is.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Van de week even de tijd gehad om op de hogeschool een diagnose te laten uitvoeren. Dat de dealer er zelf niet uit kwam veroorzaakte heel wat interesse door de docenten en studenten. Voor ik het wist stond er een halve klas met hun eigen idee mee te denken :)

Als eerste hebben we een digitale compressietest gedaan. Ik kende dit niet maar er wordt d.m.v. een PicoScope gemeten hoeveel stroom de startmotor nodig heeft om elke cilinder 'te compresseren'.
Daaruit bleek dat er 2 cilinders nog 100% (relatieve) compressie hebben en 1 cilinder 96%. Problemen treden pas op bij waardes onder de 80% dus hier is geen probleem.
IMG_20171214_145747.jpg

Daarna werd er een balanstest van de motor gedaan. Hier wordt gekeken of elke 'ontploffing' op tijd gebeurd ( en niet te vroeg of te laat). Deze test bleef ook steeds rond 99-100% dus geen probleem.

Dan hebben we een 4-gas test op stationair toerental met warme motor gedaan.
IMG_20171214_153556.jpg

Hieruit bleek dat het CO2 getal te laag was. Eerst dacht ik dat dit een goed teken was, maar blijkbaar niet.
De katalysator zet schadelijke gassen om naar CO2 maar doet dat in mijn geval blijkbaar niet.

Dan hebben we via VCDS (en ik nadien via Torque app) de voltages van de lambdasondes uitgemeten om te controleren hoeveel de werking van de katalysator nog is.

Screenshot_20171214-154833.png

Bovenaan het voltage van de eerste lambdasonde (voor de katalysator) en onderaan het voltage van de 2de lambdasonde (achter katalysator). (Bij stationair)

Hier geeft de sonde achter de kat 0.8v aan, wat toont dat de katalysator in feite niets meer doet. En dit komt overeen met de resultaten van de gastest.
Om toch even te controleren dat de sonde nog goed reageert hebben we een vacuümlek ingebracht door de motoroliedop even eraf te halen. Dan zou de sonde moeten reageren op het teveel aan zuurstof, en dat doet ze inderdaad nog.

Conclusie van de docent was dus:
Achter de katalysator meet de lambdasonde een veel te rijk mengsel (door kapotte katalysator), daardoor gaat de ECU de hoeveelheid ingespoten brandstof verminderen om het systeem rijk te krijgen. Maar daardoor krijg ik dus de foutmelding 'System too lean', omdat er te weinig brandstof ingespoten wordt.

Iemand die deze gedachtegang kan bevestigen ? :)

Gisteren snel al even bij de dealer binnengestapt om een prijsraming te krijgen voor een nieuwe katalysator en de nodige afdichtingen:
IMG_20171216_154620.jpg

Dit is duidelijk wat overdreven.
Gelukkig had ik van m'n docent nog de aanbeveling gekregen om eens te kijken op www.katalysator.nl. Daar heb ik een gevonden voor €148 incl. BTW en verzending. En dan krijg ik nog €20 terug als ik m'n oude katalysator weer laat ophalen door hen. Installatie lukt zelf wel.

Denken jullie dat dit een oplossing voor het probleem kan zijn?
Misschien is die goedkopere katalysator wel van mindere kwaliteit van de OEM versie, maar dan vervang ik hem binnen x aantal km wel liever nog eens dan nu zo'n dure OEM onderdelen te kopen.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Co2 getal is in orde! Je kat is kapot gegaan door het mengsel probleem!!!!! Je 2de H02S doet wat ie moet doen, rond de 0.7v is een correcte werking.

Je ECU regelt aan de hand van de eerste HO2S, niet aan de hand van je 2de. De 2de is een diagnose sonde. Ik had eigenlijk het singaal op de pico willen zien van de eerste sonde
 
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4TSI 
Bedankt voor je reactie @chucknorris !

Hoe kan het dat het CO2 gehalte ok is als normaalgezien de katalysator hier nog wat CO2 zou moeten 'bijvoegen' door de omzetting van schadelijke stoffen?

Ik denk dat we met de PicoScope hetzelfde signaal zouden zien als op de 1e grafiek als de print screen. Tenzij de ECU natuurlijk een foutieve waarde inleest.

Ik heb een nieuwe katalysator besteld. Best nog niet installeren dus, als ik die ook niet stuk wil.

Kan je voor de rest nog iets afleiden aan de waardes van de gas test of zien die er goed uit?
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!