Foutcode p0171 - lambdasonde?

hoi brent
er zijn inderdaad motor management systemen waarbij de tweede lambda sonde de eerste lambda kan overrulen
maar of dat hier ook het geval is betwijfel ik
als ik naar de viergast test kijk zie ik eigelijk ook geen afwijking co2 rond 15% lijkt mijn een normale waarde ?

waar ik benieuwd naar ben is de viergas test wel uit gevoerd naar dat de storing is gewist en eventueel of ook de
leerwaarde zijn terug gezet ,als dat niet gebeurt is zul je inderdaad goede 4 gas waardes meten

zet je eerst de adaptatie van de lamda sonde weer op nul( ook wel fueltrim genoemd )
dus deze eerst op nul en dan pas 4 gas meting
kijk dan ook gelijk naar de adaptatie in kanaal 32 of 33 (weet niet meer welke het is ) , de eerste waarde is de aanpassing stationair de tweede is deellast aanpassing

een lineaire spanning van 0,8 V is lijkt mijn ook in orde bij een goede werking van de katalysator wordt de zuurstof verbruikt dus geen zuurstof meer achter de kat in de buiten lucht veel zuurstof = groot verschil= is een hoge spanning

ik las dat je ook het brandstof filter heb vervangen pas op er zijn verschillende soorten
er zit namelijk een ook druk regelaar in dit filter het gebeurt nog wel eens dat de verkeerde wordt uitgeleverd
bv een 3bar ipv een 4 bar

waar ik ook nog aan denk is vervuiling van de verstuivers laat deze evt eens ultrasoon reinigen

sorry ik wil je niet nog meer aan twijfelen maken
respect voor je volharding om dit probleem op te lossen
grt Donna
 
Hoi @Donna
De 4gastest werd inderdaad uitgevoerd nadat de foutcodes werden gewist. Voor de relatieve compressietest moesten de bobijntjes en de nokkenassensor los, en dit op zich resulteerde al in fouten. Alle foutcodes werden op voorhand gewist. Adaptiewaarden werden volgens mij niet op 0 gezet, heb in feite ook geen idee hoe dat moet.

Ik heb inderdaad de brandstoffilter een hele tijd geleden vervangen. Deze heb ik vervangen op aanraden van iemand hier om dit probleem al te kunnen oplossen of tenminste een verstopte filter te kunnen uitsluiten. Had het probleem al voordat ik de filter heb vervangen. Mijn Polo heeft een brandstoffilter met 1 ingang en 1 uitgang, maar ook niet meer. Dus ik denk dat deze geen drukregeling heeft :)

Vervuiling van de verstuivers zou inderdaad ook wel eens kunnen. Heb ze zelf al geprobeerd te reinigen met remmenreiniger (Proberen druk erop te zetten en ze dan erg kort laten sprayen). Ga ik eens over nadenken hoe ik dat nog beter kan aanpakken op laten doen.

@iedereen
Ik zou graag zekerheid hebben of m'n katalysator stuk is of niet, ik wil gerust nog proberen meer meetwaardes proberen te verzamelen indien nodig.
Ik heb me wat proberen inlezen en ik begrijp het verhaal van Donna wel dat de katalysator O2 verbruikt en dat de sonde erna dan er erg rijk mengsel meet. Ook heb ik de 4gas waarden zelf met de ideale waarden proberen vergelijken en deze komen er ook allemaal goed uit, allemaal binnen de vereisten voor een systeem met katalysator. Deze goede waarden zou ik toch niet kunnen halen als de katalysator slecht werkt? Of vergis ik me daarin?

Langs de andere kan heb ik ook al de foutcode P0420: Catalyst System Below Threshold gekregen, deze gaat er vanzelfsprekend niet voor niks in staan.

Ben ook een beetje bezorgd dat als ik de nieuwe kat plaats, ik deze weer stuk ga maken door het 'mengsel' probleem.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Je katalysator is kapot. Je meet de uitlaatgassen onbelast, ga maar een tijdens het rijden het singaal van de HO2S voor en na de kat in VCDS vergelijken (grafiek modus is het makkelijkst), je zult dan zien dat ze nagoeg het zelfde weer geven. Is de ECM al gecontroleerd op software updates>?
 
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4TSI 
@chucknorris ik heb even een screenshot van de voltages van beide lambdasonde's tijdens het rijden gemaakt.
Hierop kan ik zien dat de 2de sonde na de katalysator de eerste ongeveer mee volgt.
Is dit een indicatie dat de katalysator stuk is? Maw zou dit voltage bij een goed werkende katalysator stabiel moeten blijven?
(Bovenste grafiek is sonde voor katalysator, onderste grafiek is sonde erachter)
Screenshot_20170530-184357.png

@Johan
Ik dacht deze te hebben gezien bij het wissen van de foutcodes voordat we de 4-gastest hebben uitgevoerd. Maar hier ben ik niet meer zeker van.

Ik heb ondertussen een nieuwe katalysator besteld maar ik weet ook niet meer 100% wat er nu aan de hand is. Sommigen denken dat deze stuk is, anderen zeggen net van niet.
Waarom snap jij sowieso niet dat ze bij een defecte katalysator uitkomen?

Het reinigen van de injectoren ga ik eens werk van maken. Zou deze het liefste vervangen, dan ben ik zeker dat ze 100% goed zijn, maar daarvoor zijn ze spijtig genoeg te kostelijk.
Kan ik gewoon bij de dealer langsgaan om te laten nakijken of de ECM een update nodig heeft? Of het beste ergens anders/op een andere manier?

Mijn motor heeft geen EGR-klep, dus daar kan al gelukkig niets mis mee zijn :mrgreen:

Nogmaals bedankt voor het meedenken iedereen! Wordt erg gewaardeerd!
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Ik heb deze ochtend de foutcodes nogmaals uitgelezen, en er stonden er 2 klaar
  • P0171 - System Too Lean
  • P0420 - Catalytic converter below efficiency
Screenshot_20171218-083236.png
De P0420 foutcode is er nog steeds, ook na het vervangen van de lekke uitlaatflexibel dus ik kan er nu wel van uitgaan dat de katalysator defect is.

Vandaag op de hogeschool per toeval ontdekt dat er een ultrasone reinigingsmachine is voor het reinigen van printplaten. Even gaan vragen of het oké was de ik de injectoren er eens in deed en dit was geen probleem. Direct maar even met een jaargenoot ze uit de Polo gaan halen
IMG_20171218_125639.jpg IMG_20171218_125645.jpg IMG_20171218_125739.jpg

Na de eerste sessie van ongeveer 10 minuten zagen de sprayopeningen er onder de microscoop zo uit:
IMG_20171218_133116.jpg

Ze zagen er al veel netter uit, maar was nog niet helemaal tevreden met het resultaat dus hebben we ze er nog eens voor 15 minuten in gelegd. Toen zagen ze er weer gloednieuw uit:

IMG_20171218_140918.jpg
IMG_20171218_141821.jpg

Eerst even laten afdruipen en dan volledig afgedroogd met vezelvrij papier.
Daarna meteen foutcode gewist en weer gaan installeren. Spijtig genoeg stond de P0171 foutcode weer 'pending' toen ik thuis aankwam. Weer iets dat we van het lijstje kunnen schrappen.

Ik heb wel gemerkt dat stationair hij net weer dat beetje rustiger loopt. Tijdens stilstand voel je nog amper dat de motor draait, terwijl er een paar maanden geleden (voor de vele kleine aanpassingen en verbeteringen) regelmatig wel een (klein) hikje te bemerken was.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Lijkt het inderdaad op ;)
Is bedoeld om PCB's ,die bij ons op de afdeling elektronica worden ontworpen, te reinigen.
Het bruine goedje is het reinigingsproduct 'SafeWash' dat ze opwarmen tot ong. 50°C en dan laten trillen op 42kHz.

Ze zijn er veel schoner uitgekomen dan ze erin zijn gegaan :)
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Heb je hier al eens naar gekeken.

http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16555.html

Ik denk nog steeds aan een te arm mengsel dmv te veel lucht of te weinig brandstof.

En ik denk dat je katalyator wel kapot is..
Maar ik zou eerst de storing p0171 op lossen


Edit: ik heb ooit ook een zo een storing gehad wel iets anders.
Ik had toen de luchtmassa meter vervangen want deze gaf niet de goede meetwaardes.
De storing was toen weg.
Alleen reed de auto nog niet super.
Het bleek toen dat ik niet de luchtmassa meter appart kon vervangen maar de hele unit waar die ingeschroeft zit.

Dit wil niet zeggen dat dit ook bij jou zo is
 
Laatst bewerkt:
Hey @Robin-1991 , bedankt voor het meedenken ;)
Ik ben momenteel ook aan het denken dat hij ergens te veel lucht kan zuigen. Ik ben een manier aan het zoeken om hem aan een rookmachine te kunnen hangen zodat we kunnen kijken of het systeem wel volledig luchtdicht is. Echter is een garage met zo'n rookmachine niet echt makkelijk te vinden heb ik gemerkt.

Een luchtmassameter heeft mijn Polo niet dus daar zal al zeker niets mis mee zijn :)
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Ik blijf ondertussen bezig om een oplossing voor dit probleem te zoeken.
Ik ben ook actief op het Engelse UK-Polos.net en heb daar ook een thread. https://uk-polos.net/viewtopic.php?f=43&t=71135
Daar raadden ze me aan de distributieketting eens te laten nakijken, deze kunnen namelijk uitrekken of nog erger, verspringen.
Als de oliefilter te lang uit de motor is als deze wordt vervangen , loopt de olie weg van de hydraulische kettingspanner. En als de motor dan wordt gestart na het vervangen van de filter kan de ketting een tand verspringen. (Enkel risico bij dit type motor, kan opgelost worden door andere kettingspanners)

Daarom wilde ik de ketting en de timing van de kleppen eens goed laten nakijken door een garage.
Heb aan de garage het hele verhaal uitgelegd, en heb hen gevraagd om de distributieketting eens na te kijken.
Ze hebben dan de nokkenassensor en de krukassensor aan een PicoScope gehangen, en de afstand/tijd tussen de pulsen vergeleken met de data van eenzelfde motor (waarvan ze weten dat hij geen problemen heeft) uit de database van de PicoScope.
Er zit dezelfde 'tijd' tussen de pulsen dus de ketting is niet uitgerokken of versprongen.

Dan hebben ze de motor nog eens snel nagekeken en gemerkt dat deze eigenlijk goed loopt en goed doortrekt zonder problemen. Ook het brandstofverbruik is goed. De garage kwam nog met het idee, dat het probleem misschien in de (software van de) ECU zit.
De garage gaat nu contact opnemen met Volkswagen België (D'Ieteren) om te kijken of er geen software update voor de ECU beschikbaar is.
Ben benieuwd of het probleem gewoon die hele tijd al in de software van de computer zat ..
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
ECU update was niet beschikbaar, dat was dus ook geen oplossing.

Paar dagen terug een VAG Specialist garage hier in de buurt opgemerkt en daar maar een langs geweest. Hij nam direct de tijd om diagnosetoestel er even aan te hangen en daaruit kwam de volgende meting en diagnose.
Bij stationair draaien gaat het signaal van de eerste lambdasonde mooi wisselen tussen 0.1 en 0.9V, en blijft het signaal van lambdasonde 2 (na katalysator) stabiel op ongeveer 0.75V. Dit is allemaal zoals het hoort.
Screenshot idle.png

Wanneer de motor echter op 2000 tr/min wordt gehouden dan blijft het signaal van sonde 1 mooi wisselen, en sonde 2 begint leuk mee te wisselen.
Screenshot 2000 rpm.png

Zijn diagnose is dat de katalysator versleten is. Bij stationair draaien gaat er maar weinig uitlaatgas door de katalysator en dat krijgt hij nog wel omgezet. Maar wanneer er bij een hoger toerental meer uitlaatgas door de uitlaat gaat stromen, kan de katalysator niet meer volgen en krijgt hij de schadelijke stoffen niet meer omgezet.
De ECU meet via sonde 2 dat het uitlaatmengsel niet in orde is en gaat reageren door minder brandstof in te spuiten. Dit meet lambda sonde 1 en die zet de 'P0171 - System too lean' foutcode.
Oplossing zou zijn om de katalysator te vervangen.

Wat denken jullie van deze diagnose? Thanks ! ;)
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Wil graag weer wat leven blazen in m'n oude topic hier. Of open ik best een nieuw topic?
Sinds kort heb ik af en toe bij een koude start dat de motor op 2 vd 3 cylinders loopt. Wat gas geven verhelpt dit probleem, en daarna loopt hij weer mooi. Misschien gelinkt aan de foutcode die maar niemand opgelost krijgt?

Even een korte samenvatting van zodat jullie niet heel het topic opnieuw moeten lezen:
Motor loopt en rijdt relatief goed, onderstaande foutcode komt steeds terug (met long term fuel trim op 15%)
Reeds enkele malen binnen gebracht bij de VW dealer en VAG specialist, daar proberen ze wat en geven de wagen weer mee (met een gepeperde rekening), na enkele dagen komt de foutcode gewoon weer terug.
Zelf steek ik ook de handen uit de mouwen

Betreft wagen: VW Polo 9N3 2008 44KW 60pk, 135.000 km
Betreft motor: 3-Cyl atmosferische benzine zonder EGR. Motorcode BBM
Probleem: Foutcode P0171 - Systeem te arm
Reeds geprobeerd:
  • Gasklep gereinigd en opnieuw ingeleerd
  • Lambdasonde voor katalysator vervangen (door origineel exemplaar, op eigen houtje toen ik nog hoopvol was)
  • Voorste deel uitlaat vervangen (flexibele deel en middendemper) wegens roest/scheurtje in flexibele deel uitlaat (OEM exemplaar)
  • Carterventilatie-klep vervangen (door dealer, origineel exemplaar)
  • Afdichtingen inlaat vervangen (door dealer, originele afdichtingen)
  • Luchtdruksensor (MAP) vervangen (door OEM exemplaar)
  • Injectoren gereinigd in ultrasoonbad (niet bekrachtigd tijdens reiniging, op de universiteit gedaan)
  • Afdichtingen injectoren vervangen (door OEM afdichtingen)
  • Katalysator vervangen na foutcode P0420 (door exemplaar van katalysator.nl)
  • Nokkenassensor vervangen na foutcode hierop
  • Brandstofdruk aan motor gemeten -> 3.1 Bar
  • (Normaal onderhoud, elk jaar/15k km nieuwe olie, oliefiler, en luchtfilter, elke 45k nieuwe bougies, elke 75k nieuw brandstoffilter)

Bij het stationair draaien met warme motor schommelt de Short Term Fuel trim tussen +4% en -2%, en de long term fuel trim zit op 14.8%
Screenshot_20200616-003645.jpg
Wanneer ik de warme motor op toeren breng zakt de Short Term Fuel Trim naar tussen -7% en -10%, de long term fuel trim blijft op 14.8%
Screenshot_20200616-003657.jpg

Ik heb mij laten vertellen dat wanneer short term fuel trim erg zakt als je de motor op toeren brengt, dat je een vacuüm lek hebt.
Wanneer de STFT gelijk blijft als je de motor op toeren brengt, heb je een brandstofprobleem.
-> Kan iemand dit bevestigen? Door bovenstaande resultaten ga ik ervan uit dat er ergens een vacuüm probleem is.

Ook heb ik de vacuümleidingen naar de rembooster en het EVAP systeem al eens ontkoppeld en afgedicht, maar dit had geen invloed op de short term fuel trim (-> dus daar geen vacuüm lek, concludeer ik)
Ook oliedop als eens gewisseld met een bevriende mede-VW eigenaar, zonder impact op de STFT.

Hebben jullie nog een idee waar ik kan zoeken of wat ik kan proberen? Hebben jullie nog enige ervaring met zulke problemen?
Ik heb VCDS ter beschikking, dus ik kan meer gegevens verzamelen onder specifieke condities indien noodzakelijk.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
  • Leuk
Waarderingen: Steve Up! TSI
Je heb al heel veel gecontroleerd/vervangen.
Probleem met deze foutcode is dat super veel oorzaken kan hebben.
Systeem te arm berekent of te veel lucht of te weinig benzine.
Je moet dus zeker weten dat je nergens een luchtlekkage heb.

Kijk eens op deze link :Klik klik
Misschien dat je daar nog wat extra dingen vandaan kan halen die je nog niet had gecontroleerd.
 
Is de opbrengst van de brandstofpomp continu gelijk? Geen dip indien deze bijvoorbeeld warm/koud is?
Zit er een luchtmassameter op deze motor? Deze kunnen ook dit probleem veroorzaken
Is je brandstoffilter al eens vervangen? (en voor de juiste!!?)

Indien dit allemaal in orde is zou je een lekkagetest in je inlaat/vacuum traject moeten uitvoeren met een rookmachine / snuffelaar, mocht dit het allemaal niet zijn verdenk ik toch een (of meerdere) injector(en)

Als je echt goed bent met de scope kun je aan de hand van je injector puls en krukasversnelling kijken of alle injectoren het zelfde werken
 
Ik ben net met wat zeepwater op zoek gegaan naar vacuümlekken, en waar de inlaat tegen het motorblok aankomt kwam ik lichte belletjes tegen


Het zijn wel erg lichte belletjes, zou dit een dergelijk slechte fuel trim kunnen veroorzaken?

Toch maar het zekere voor het onzekere genomen en de inlaat eens losgehaald. Deze zag er langs beide kanten niet echt proper uit (ook al zijn de afdichtingen niet zo lang geleden door de dealer vervangen)
IMG_20200615_205756.jpg
IMG_20200615_205804.jpg

Daarna het metaal van het motorblok gereinigd met remmenreiniger, en de afdichtingen afgewassen met zeep-water. Properder kreeg ik het niet

IMG_20200615_213304.jpg

Daarna nog eens een test gedaan met zeep-water, maar de belletjes komen nog steeds tevoorschijn op dezelfde plek. Fuel trim blijft ook ongewijzigd. So close! Maar geen oplossing

Dan nog een tweede verdachte:
Vooraan op het motor, waar het distributiedeksel tegen tegen het kleppendeksel/bovenkant motor aankomt zweet de motor wat olie. Zie onderstaande foto

IMG_20200616_201744.jpg

Heb de olie en het vuil eens verwijderd en dan zie je een stukje van de afdichting een beetje loshangen

IMG_20200616_203502.jpg

Kan dit ook een vacuümlek zijn? Ik denk niet dat het distributiegedeelte onder vacuüm staat? Als ik er zeep-water op spuit, krijg ik geen belletjes.

Bedankt voor het mee-denken!
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!