Ik heb deze foutcode ook gehad in mijn Polo. Ik heb er hier een heel topic over:
https://www.mypolo.nl/xenforo/threads/foutcode-p0171-lambdasonde.10678/
Ookal heb jij een Polo 6R, de opbouw van onze motoren is zo goed als hetzelfde.
Ik voelde inderdaad ook een hikje bij doortrekken in 2e en 3e versnelling. Na veel getest en geprobeerd te hebben heb ik afgelopen week m'n brandstofpomp vervangen en foutcode blijft voorlopig weg. Fuel trims zijn ook weer naar hun normale level gezakt. Ik wil nog wat km's maken voor ik weer wat post in m'n topic om zeker te zijn.
Ik wil niet zeggen dat het bij jou ook de brandstofpomp is, maar de symptomen/problemen komen erg overeen.
Ik zie dat je OBDEleven hebt dus je kan wel het volgende eens testen. Maar eerst wat uitleg:
Short term fuel trim = Wanneer deze waarde positief is spuit de ECU
NU zoveel % meer brandstof in om tot een mooi brandstofmengsel te komen.
Hetzelfde voor een negatief getal, maar dan minder brandstof.
Deze waarde wordt bij de long term fuel trim opgeteld/afgetrokken. (STFT op +5% en LTFT op -3% = +2% meer brandstof dan 'normaal')
Het is normaal dat deze waarde veranderd, zeker onder veranderende last (volgas, stationair etc). Met dit getal kan je dus testen doen onder bepaalde condities (stationair draaien, gas geven etc.)
Long term fuel trim = Overtijd heeft je ECU geleerd om zoveel % meer of minder branstof in te spuiten om tot een mooi brandstofmengsel te komen. Dit is een geleerde waarde als gevolg van de STFT en veranderd maar heel erg traag. Waarden rond +-5% zijn hier normaal, als ik me goed herinner.
De test:
Bekijk je long term en short term fuel trims eens. De long term fuel trim staat waarschijnlijk vrij positief, wat deze foutcode veroorzaakt. Dit wilt zeggen dat je ECU meer brandstof moet inspuiten (injectoren langer open zetten) om tot een mooi brandstofmengsel te komen.
Hou je short term fuel trim in de gaten en trek eens goed door in 2e versnelling. Stijgt je short term fuel trim richting 20%? Dan heb je waarschijnlijk een brandstofprobleem. (Versleten opvoerpomp, verstopte brandstoffilter filter, of vervuilde injectoren)
Ik heb m'n injectoren ultrasoon gekuist, filter vervangen, maar dit was geen oplossing. Brandstofpomp vervangen heeft het probleem voor mij wel opgelost. (voorlopig nog hout vasthouden)
De algemene regel is:
- Short term fuel trim zakt fel als je de motor op 2000tr/min houdt (maar niet rijdt) -> luchtlek (motor verplaatst nu meer lucht dus kan de extra lucht door het luchtlek beter 'verwerken')
- Short term fuel trim blijft gelijk of stijgt als je de motor op 2000tr/min houdt (maar niet rijdt) -> brandstofprobleem