Driecilinder
De focus van de facelift lag op de techniek. Zo lepelt Volkswagen diverse nieuwe motoren in de Polo. Het dieselprogramma bestaat voortaan alleen nog maar uit 1.4 TDI driecilinders met een vermogen van 75, 90 en 105 pk. De twee minst sterke versies zijn bij de marktintroductie eind mei direct leverbaar, de 105 pk-versie volgt later. De 1.4 TDI BlueMotion met 75 pk is voor zakelijke rijders interessant, omdat die vanwege een CO2-emissie van 82 g/km in aanmerking komt voor 14 procent bijtelling. De BlueMotion-versie heeft een gemiddeld verbruik van 3,2 l/100 km, op papier althans.
Meer vermogen BlueGT en GTI
De benzinemotoren neemt de Polo deels over van de Up. Zo is ook de 1.0 MPI driepitter met 60 of 75 pk leverbaar in de B-segment hatchback. De Polo is in het vervolg ook als 1.0 TSI BlueMotion te bestellen. Deze maakt gebruik van een geblazen driecilinder turbomotor met 90 pk en verbruikt volgens de NEDC-meetmethode 4,1 l/100 km, gelijk aan een CO2-uitstoot van 94 g/km. Dat is niet genoeg voor 14 procent bijtelling, maar wel voor de 20 procent bijtellingscategorie.
Ook de Polo BlueGT is weer van de partij en heeft nu een geblazen 1,4 viercilinder onder de kap met 150 pk (was 140 pk). Deze versie heeft actieve cilinderuitschakeling (ACT) waarbij de motor twee cilinders uitschakelt indien niet al het vermogen aangesproken wordt. Net als bij de BlueGT neemt het vermogen van de Polo GTI toe. Hij leverde 180 pk, maar dat wordt nu 192 pk. In Nederland zijn alle benzine- en dieselmotoren voorzien van stop/start.