Ja ik dacht al zoiets en was ook niet bang voor een controle daar op, maar bedankt voor de helderheid!Jelle is een beetje een doomdenker. In praktijk zal dit nooit gebeuren voor een Polo. En ik denk ook niet voor een andere auto. Het is ook onpraktisch.
Dit kan je niet testen als een auto in de prak is gereden. Simuleren gaat ook niet. ECU uitlezen en files op een andere identieke auto plaatsen om het te simuleren gaat ook niet gebeuren.
Het enige wat wel realistisch is:
Een "remtest" van de politie:
"Voor de berekeningen, zullen de leerlingen ook een waarde nodig hebben voor de afname van de versnelling van de auto wanneer de chauffeur op de rem gaat staan. Om dit te vinden, wordt een remtest uitgevoerd door de politie: ze rijden met de auto van het ongeval (of een nagenoeg gelijke auto) over dezelfde strook van de baan in gelijke weersomstandigheden en voeren een noodstop uit. Een versnellingsmeter aan boord van het voertuig geeft waarden voor de versnelling, en de testen gaan door tot twee resultaten bekomen worden die hoogstens 10% van elkaar verschillen. Het laagste resultaat wordt gebruikt voor de bijhorende berekening van de snelheid van de chauffeur: dit is in het voordeel van de chauffeur, hem het voordeel gevend van enige onzekerheid."
Bron: https://www.scienceinschool.org/nl/article/2018/look-out-physics-road-safety-nl/#:~:text=Om dit te vinden, wordt,en voeren een noodstop uit.
En op basis hiervan kan je nooit een conclusie trekken of een auto gechipt is of niet, alleen dat een bestuurder wellicht overmatig hard heeft gereden, maar dat ligt niet aan de tune maar aan de bestuurder.
Volkswagen
Polo 6C
1.8 Turbo 240PK