Vreselijke kutklus
Distributieketting vervangen op een 1.2 tsi.
In principe niet te lastig, maar het zat niet mee.
De distributiekettingset die we monteren is een complete set van INA, hierbij wordt een ketting geleverd die iets dikker is en stevigere schakels heeft dan origineel. Dit is omdat de kettingen van een 1.2 tsi nogal snel en veel oprekken met normaal gebruik van de auto.
Dit betekent dat ook het nokkenastandwiel en het krukastandwiel vervangen moeten worden. Het krukas tandwiel zit niet met een spiebaan vast maar enkel met een persverbinding. Normaal komt dit met een flinke pulley trekker los, maar bij deze auto absoluut niet.
Ik heb werkelijkwaar alles geprobeerd, heet stoken, 4 verschillende pulley trekkers waarvan er 2 in tweeen gebroken zijn. De lokale bevriende loodgieter heeft zelfs met een vriestang de krukas laten koelen tot -30 graden terwijl wij het tandwiel verwarmde. Niks, niks, niks en al een hele middag verder. Moedeloos naar bed.
Vandaag is het tandwiel losgekomen op de destructieve methode. Met de slijptol langzaam maar zeker door slijpen totdat het tandwiel het begeeft.
De nieuwe erop is dan weer heel makkelijk, heet stoken en je schuift het er zo op. Ongelooflijk.
De auto is gelukkig gemaakt en rijdt weer als een tierelier
Ellendeding:
Eind goed, al goed