Sorry voor de late reactie maar zoals eerder in deze toppic aangegeven heb ik mijn auto bij Ventura laten tunen.
Na de vele reacties die ik op het internet en o.a. ook in dit forum had gelezen heb ik toch een tuning overwogen. En alle positieve reacties kan ik niet tegen spreken! Sterker nog ik wil iedereen aanraden die een BM bezit de auto te tunen. Het rijd allemaal stukken soepeler en vlotter door.
Laten we bij het begin beginnen. Via de site van Ventura heb ik een formulier ingevuld met nog enkele vragen met betrekking tot de eventuele motorgarantie na de tuning en wat de tuning uiteindelijk oplevert. Nog geen 30min. telefoon met een medewerker van Ventura aan de lijn die mij het hele tuning netjes uitlegde. Uiteindelijk maar een afspraak gemaakt en de volgende dag in de auto gestapt en op naar Beilen !
Eenmaal in Beilen aangekomen nog wat over de auto en tuning gepraat en een beetje de technische kant ervan, had het idee dat er ook echt kennis in huis was en dat ze er echt aangewerkt hebben om een geslaagde tuning de produceren voor de BM.
Uiteindelijk de tuning geïnstalleerd (ca. 5min. werk) en een proefrit gemaakt. het verschil was direct waarneembaar ! Bij een lager toerental heeft de auto veel meer trekkracht waardoor de vele momentjes van moet ik wel of niet terug schakelen, ja doe toch maar en vervolgens kon je ook weer doorschakelen waren verdwenen. Je kan weer in zijn drie door bochten en rotondes en de auto kan het gewoon langer uitzingen in een versnelling.
Daarnaast kan je ook eerder schakelen. Vaak liet ik de auto wat hoger in toeren komen (ca. 3000rpm) zodat de motor minder terugzakte, zich zeg maar inhield, al was het dan niet geheel verdwenen. Nu met de tuning schakel ik bij 2500rpm en het loopt vloeiend door en zonder dat de motor zich in houd, wat voorheen wat stug verliep.
Tijdens de testrit ook nog even de A28 richting Hoogeveen gepakt. wat mij direct opviel bij een snelheid tussen de 110km/h / 130km/h dat bij het intrappen van het gas de auto nog voldoende trekkracht had om in te halen, dit was voorheen ook niet het geval. De auto kwam dan moeilijk opgang.
Heb nu ca. 1000km gereden en nog steeds tevreden. Dus kortom een aanrader ! Oja.. het is de 485,- eu wel waard. Ze zaten net in een nieuw pand en er was helaas dus geen pin-apparaat dus het aftikken van de papieren flappen viel mij wel wat zwaar, maar toen ik op weg naar huis ging was ik het al snel vergeten.